Vi vet i dag at det er en sammenheng mellom mat, sunnhet og innlæringsevne. Flere måltider jevnt fordelt utover dagen ser ut til å ha fordel både for den ernæringsmessige kvaliteten på det som settes til livs, barnas trivsel og skoleprestasjoner.
Men skoleelevers spisevaner er dessverre ikke slik anbefalingene tilsier. Flere barn enn tidligere dropper frokost og mange har heller ikke med matpakke på skolen.
Sakte men sikkert sniker både hamburgere og brus seg inn i skoledagens meny. Det jobbes fra ernæringshold med å prioritere skolemåltidet slik at alle har en mulighet til å få et sunt og riktig måltid i løpet av skoledagen.
Skolebarn har et lavt inntak av frukt og grønt, noe det jobbes aktivt med å få øket. Abonnement på frukt og grønt samt skolemelk er med på å påvirke de unges spisevaner til det bedre.
Problemet er at mange naturligvis, på lik linje med oss voksne, blir lei av de samme skivene med det samme pålegget hver dag. Skolemåltidet skal som alle andre måltid være en opplevelse, en lyst og nytelse. Derfor kan det være godt med en forandring på innholdet i matpakken. Ta herved oppfordringen og gi barna en god skoledag.