Inntil april 2016 var import av øl fra Estland lik null for kategorien butikkøl. Siden nyttår er det importert 3,14 millioner liter herfra, noe som har gitt en importvekst på 90 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge tall fra SSB (Statistisk Sentralbyrå).
Det gjør at importølet pr februar i år står for 20 prosent av hele det norske ølmarkedet, mot 11 prosent for ett år siden.
For fire år siden utgjorde importølet 36 prosent av det norske ølmarkedet
Dette nylig importerte ølet kommer i Carlsberg og Tuborg-bokser og fyller nå i hyller i en butikk nær deg. Det er også importert unormalt store volum fra Sverige og til dels Russland i samme periode. Til sammen er det snakk om 3,64 millioner liter på to måneder mot 144.000 liter fra disse landene i samme periode i fjor.
Krigserklæring
Lars A. Midtgaard, adm.dir. i Hansa Borg Bryggerier mener dette er en opptrapping mot en ny ølkrig.
- Når Carlsberg-Ringnes bruker så store ressurser på å kjøpe seg posisjoner som vi er vitne til nå, er det en krigserklæring, slår han fast og mener dette er en strategi som har pågått en stund.
- Vi ser med økende uro og bekymring på de betydelige volumene med utenlandsk produsert øl som selges på det norske markedet, og der forbruker kan forledes til å tro at kjente og kjære ølmerker produseres lokalt, sier Midtgaard og legger til:
- Lokale bryggerier har ingen mulighet til å produsere like effektivt som gigantbryggerier i Øst-Europa. Som vi erfarer i disse dager fører dette igjen til at internasjonale og dominerende aktører som Carlsberg kan forhandle om nærmest eksklusive posisjoner ved å legge beløp i 100-millioners klassen på bordet for å få tilgang til de beste butikkhyllene.
Avviser vekst
Kommunikasjonssjef hos Ringnes, Nicolay Bruusgaard, forklarer den voldsomme veksten i importen med varelageroppbygging: – I forbindelse med at vi byttet glasslinje på vårt anlegg på Gjelleråsen i februar, måtte vi importere alt av Tuborg og Carlsberg.
Han sier at det var et spesialtilfelle, og at dette ølet fra uke 11 igjen brygges i Norge. Også i fjor ble det importert store mengder øl fra Estland og det forklares med kapasitetsutfordringer i forbindelse med ombyggingen av EC Dahls.
– Som en del av Carlsberg-gruppen er vi så heldige at vi har anledning til å be om produksjonsstøtte fra våre bryggerier i andre markeder, dersom det er nødvendig. Ettersom vi stort sett har kapasitet i eget hus, skjer ikke dette så ofte for Ringnes’ del, sier Bruusgaard og legger til: - Det er ikke snakk om noen volumvekst for vår del. Vi tar i et normalår inn ca 4 prosent av vårt volum fra utlandet.
Til e24 sa han onsdag denne uka dessuten at «så langt i år har Ringnes tapt markedsandeler mot i fjor».
Har likevel blåst opp markedet
I årets første to måneder er nedgangen i øl brygget av alle «de store norske» på 1,9 millioner liter. Nedgangen i dagligvaresegmentet for medlemmer av Bryggeriforeningen (inkludert import) er 1,5 millioner liter i samme periode. Tallmaterialet ligger tilgjengelig for alle her.
Det kan imidlertid tyde på at den økte importen ikke bare har bremset deler av nedgangen, men også blåst opp markedet. Om den ekstraordinære importen fra Estland defineres som «norskbrygget», er det en vekst i butikkølmarkedet på 4,7 prosent. Den korrigerte veksten i importen er dermed 8,9 prosent og ikke 90 prosent som SSBs tall forteller. Utviklingen i utelivsbransjen for øl i kl D er imidlertid helt flat i denne perioden. Sterkølet derimot har en vekst på 5,2 prosent i utelivssegmentet.
Direktør i Bryggeriforeningen, Petter Nome, skriver i en epost til medlemmer og samarbeidspartnere at «De volumene som Ringnes importerer, vil kunne variere etter bryggeriets behov for lageroppbygging, evt produksjonstopp på Gjelleråsen mm. Det vil derfor ikke gi mening å spekulere om importutviklingen basert på månedstall eller kvartalstall for den saks skyld. Vi må se på utviklingen over lengre tid.»
Reprise på 2003?
Dagligvare står for to tredeler av alt ølsalg i Norge. Carlsberg-Ringnes har de siste ukene en markedsandel i dagligvare på 52,8 prosent (AC Nielsen), en andel som er økende, gitt blant annet Remas mye omtalte bestevennkonkurranse som Carlsberg-Ringnes gikk seirende ut av. I Rema har Carlsberg-Ringnes en markedsandel på nær 66 prosent i uke 10 (AC Nielsen), mens Hansa Borgs andel samme sted er mer enn halvert til drøyt 8 prosent. Hansa Borgs markedsandel i dagligvare som sådan var i uke 8 på 20 prosent. Og det er inkludert øl som brygges på lisens i Norge, som Heineken.
Det er bakgrunnen for at Hansa-direktøren ropte varsko i e24 tidligere denne uka.
Sist den norske ølbransjen kriget var i 2003, og foranledningen var at Hansa-Borg senket prisen på Borg. Ringnes fulgte opp med Tuborg, og etter hvert spredte det seg også til Grans/Rema og Bunnpris/Aass. Siden den gang har Tuborg vært markedsleder i dagligvaresegmentet.