– Suksessen skyldes en endring i samfunnet, der nordmenn har fått øynene opp for at mat og drikke ikke må være industriprodukt som for enhver pris skal være billigst mulig, sier bryggeriegründer Espen Lothe til Firda.no.
Eksplosiv vekst
Siden oppstarten i 2009 har Kinn Bryggeri hatt en svært god utvikling. I 2013 solgte de øl for 8,7 millioner kroner, i år blir det mye mer.
– Vi hadde budsjettert med en vekst i omsetningen på 60 prosent for inneværende år, men det holder ikke.
– Det blir mye, mye mer enn det. Trolig så mye som 20 millioner, sier Lothe, som i disse dager har utvidet produksjonslokalene med 300 kvadratmeter.
Godt forberedt
I dag produserer han mellom 15 og 20 forskjellige ølsorter, etter sesongen.
- Foreløpig har vi en kapasitet til å produsere 1,5 millioner flasker i året, og det holder en stund. Men vi er inne i en utvikling som vi er langt fra å se toppen av ennå, det er jeg helt sikker på.
Og Kinn Bryggeri er godt forberedt på veksten som kommer.
- I fjor flyttet vi inn i nye lokaler og økte bryggekapasiteten fra 800 liter per brygg til 3500 liter per brygg.
Foto: Eivind Senneset