Vårens snakkis blant ølfolket har vært BD57 – BrewDog-baren i Markveien 57 som i Norge, i motsetning til alle andre steder, må leve bak et pseudonym.
Ikke bare eget øl
Innenfor dørene er det BrewDog for alle pengene, eller det vil si det er nok av annet øl her også. Daglig vertskap Maya Borrevik og Jan Thomas Nybak kan by på 20 øl fra fat. Ingen av disse er «industriøl», men ca 50/50 BrewDog og andre bryggerier, både norske og utenlandske.
Les om karene bak bryggeri- og barsuksessen
Ifølge Borrevik er dette et bevisst valg, også at antall øl på flaske ikke skal være for stort. Utvalget vil være 30-50, og BD57 satser heller på rotasjon for å få større variasjon. Baren vil også importere øl fra både Sverige og andre land.
Ikke minst skal det satses på vestlandsbryggerier som fremdeles ikke har særlig stor distribusjon i Oslo, som Voss Bryggeri og 7 Fjell.
Matmeny med pubtwist
BD57 er én av 28 BrewDog-barer over hele verden. Den norske utgaven er ikke helt som de andre, gitt det norske alkoholforbudet. Det er ikke mulighet til å selge merchandise, ei heller stille ut ølet eller selge aksjer. Equity for Punks som det kalles, er en populær gimmick.
Dog ikke bare gimmick, for denne form for crowdfunding er en av årsakene til at BrewDog har kunnet vokse så raskt og bredt siden starten i 2006.
Men app-en som BrewDog oppdaterer daglig med hvilke øl som finnes i tapp på de forskjellige barene, kan også brukes av øltørste nordmenn.
BD57 har også et utvalg barmat utenom det vanlige. Håpet er at publikum setter pris på at mat av høy kvalitet laget av gode råvarer også er gode følgesvenner til øl. -Det trenger ikke alltid være pulled pork og helt ordinær burger, det har man nok av på Løkka, sier Maya Borrevik.