Kai Gjesdal Henriksen, adm. dir. for Vinmonopolet, trekker i en mail til Apéritif fram at salget av norsk sterkøl har økt med 71 prosent siden 2009 og dermed implisitt tar æren for denne veksten. Tidligere denne uken kritiserte nemlig Matmerk-direktør Nina Sundquist Vinmonopolet for å gjøre for lite med norske drikkevarer.
Vinmonopolets toppsjef Kai Gjesdal Henriksen avviser kritikken med blant annet å vise til at lovverket rundt EØS-avtalen og alkoholreklameforbudet ikke gir Vinmonopolet anledning til å gi norske produkter en ekstraordinær presentasjon i butikkene.
Sentrale representanter for norsk alkoholproduserende næring er uenige i Vinmonopolets prioritering.
- Det er ingen tvil om at Vinmonopolet kunne gjort mer å løfte fram norske produkter, uten å komme i konflikt med verken reklameforbudet eller EØS. I disse dager er det store plakater i polbutikkene med generisk reklame for vin fra Portugal. Når vil vi se tilsvarende reklame for norsk øl? Mitt inntrykk er at polet nærmest motvillig har ryddet plass for norske produkter, men nå er interessen for spesialøl så stor, at de ikke lenger har noe valg, påpeker Petter Nome, direktør i Bryggeriforeningen og legger til:
- I løpet av de siste 2-3 årene har norsk øl begynt å få en ganske framtredende plass i ølhyllene. Dermed har ikke øl lenger det samme behovet for en egen norskhylle. Men alle norske produsenter som lager noe annet enn øl og akevitt, kan regne å friste en ganske usynlig tilværelse. Det er leit. Vi støtter derfor gjerne tanken om en egen hylle for norske produkter. Det kan heller ikke være noe i veien for at eksempelvis ølet er plassert både under ølkategorien og i norskhylla.