- Vinmonopolet med sin unike posisjon bør være en fanebærer for norsk drikkekultur. De bør ta ansvar for å vise fram det spennende mangfoldet av norsk drikke som vi vet finnes. Gi Norge en egen hylle med norsk flagg, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist og legger til:
- Istedet er fokus på alt annet enn norsk når forbrukeren skal navigere blant hyllene på polet. Det er en skam at all verdens land - fra Sør-Afrika til Argentina - har hyllemeter på hyllemeter markert med egne flagg mens de norske drikkeopplevelsene blir gjemt bort i sporadiske kategorier eller under "diverse".
Mangler stolthet
Mye nytenking
Frykter stopp i utviklingen
Espen Lothe i Kinn Bryggeri i Florø vil gjerne synes bedre for forbruker. Han frykter hva som vil skje med utviklingen av norsk drikkekultur om det ikke fokuseres mer på småskalaprodusenter.
- Å lage en norsk hylle vil helt klart ha en positiv effekt. De fleste kjøper jo bare det de alltid har kjøpt. Det er naturlig at Vinmonopolet tar ansvar for å gjøre tilgjengelig det som finnes av norsk drikke. Det er veldig bra at de har merkelapper for lokale produkter, men jeg tror folk ville bli overrasket om de ble vist hvor mye som faktisk finnes. I tillegg kunne jeg ønske meg en regional tilpasning, slik at underskogen av småskalaprodusenter ikke bare kommer i bestillingsutvalget. En norsk hylle kan føre til at jeg vil kunne produsere og levere mer. Det har skjedd veldig mye innen utviklingen av norsk ølkultur, jeg frykter dette vil bremse opp om det ikke blir satset mer på dette.
- En tydelig norskmerket hylle må jo være en vinn-vinn-situasjon for både forbruker, produsent og Vinmonopolet selv, avslutter Sundqvist.