Kai Gjesdal Henriksen peker på at hvorvidt en egen hylle øremerket norske produkter vil bidra til å fremheve norske produkter er usikkert. Han viser i en epost til Apéritif at hyllen for Nyheter nå er avviklet siden nyhetene blir bedre eksponert om produktene står sammen med andre produkter i sine respektive produktkategorier.
Lovverket stopper
Han gir dessuten uttrykk for at kritikken fra Matmerk er urettferdig. –Vi har i løpet av de siste årene gjennomført flere tiltak for å synliggjøre norske produkter. Blant annet ved å opprette en egen fane med oversikt over norske produkter på vinmonopolet.no. Norske, kortreiste produkter er merket med merkelappen Lokale produkter i butikkene hvor det også er mulighet for å ha egen hylle øremerket disse. I perioden 2009-2012 har vi gjennom markedsplanen vår etterspurt 100 nye norske produkter i alle produktkategorier og i november 2011 hadde vi et eget fokusområde med Kortreiste produkter, slår Henriksen fast.
-Vi synes det er flott at folk er engasjert i Vinmonopolets produktpolicy. Vi oppfordrer alle som har innspill vedrørende Vinmonopolets fremtidige sortiment om å kontakte oss.
Men han viser også til EØS-avtalen og alkoholreklameforbudet hvis lovverk ikke gir Vinmonopolet anledning til å gi norske produkter en ekstraordinær presentasjon i butikkene.