Folkefinansiering – crowdfunding – har vært en av suksessfaktorene bak BrewDogs ekspansjon siden 2007. På den korte tiden har BrewDog «crowdfundet» til sammen 20 millioner pund gjennom sin Equity for Punks-kampanje som kan sammenlignes med fire runder med aksjeemisjoner i tradisjonell bedriftsøkonomi. Flere enn 35.000 personer har investert.
Den femte «emisjonen» har som mål å nå 1,5 millioner euro.
-Vi tror at crowdfunding ikke lenger bare blir sett på som et nisje-alternativ, men som et velprøvd og levedyktig alternativ for forandring, sier James Watt, som startet BrewDog sammen med kompanjong Martin Dickie (tv i bildet).
Les historien bak BrewDog-eventyret
BrewDog forteller i sitt prospekt at dette ikke er veldedighet. Det finnes en egen markedsplass hvor aksjonærene blir tilbudt å bytte sine aksjer en gang i året. Aksjonærene som investerte i den første runden av Equity for Punks i 2009, fikk i 2014 en avkastning på 443 prosent da de solgte aksjene.
Alle kan investere i BrewDog og minstebeløpet er ca. 1600 NOK. Et detaljert prospekt på norsk er tilgjengelig for nedlasting på FundedByMe.se, det svenske selskapet som har spesialisert seg på folkefinansieringsprosjekter.
Siden lanseringen i 2007 har BrewDog opplevd en årlig vekst på nesten 170 prosent. Den skotske ølgiganten har nå 39 barer rundt om i verden, hvorav tre er i Sverige, to i Finland og én i Norge. BD57 som den heter, er den eneste av de 39 som ikke kan bruke BrewDog i navnet på grunn av norsk alkohollovgivning. Det er heller ikke lov i Norge å selge merch og andre effekter som er en del av BrewDog-barkonseptet.