Polaris ble lansert første gang i 2012, da som en dobbelbokk. I 2015 er det en røykbokk som ikles Polaris-designen. Og det er ikke hvilken som helst røykbokk, for her har Ringnes’ bryggere gått sammen med malter og hjemmebrygger Roar Sandodden som er den eneste som malter byggkorn på ekte nordtrøndersk vis, nemlig i et såinnhus hvor det fyres med oreved.
Han var også med på Alstadberger - det første helnorske ølet
Resultatet er et svært harmonisk øl med stor fylde og fruktighet og lang ettersmak som er tørt nok til å fungere til retter som viltgryter. Men som også har nok sødme til å følge en ostebrikke.
- Jeg er veldig glad for muligheten til å bidra til dette prosjektet og utrolig stolt over å se at våre malte- og bryggeritradisjoner i Stjørdal bli satt slik pris på, sier Sandodden.
Bryggerimester Gunnhild Tolleshaug hos Ringnes er ikke mindre fornøyd med resultatet og prisen:
-Kjempestas! Hele prosjektet fra tørking av malt til ferdig bokk har vært en fornøyelse å være med på, og dette er en ekstra klapp på skulderen til alle som har bidratt.
Inspireres av samarbeid
Kollega Sigrid Strætkvern, med tittelen stemningsskaper hos Ringnes, er minst like entusiastisk:
- Vi gleder oss veldig over prisen og det har vært moro å jobbe med Polaris-serien vår. Det er inspirerende å lage samarbeidsbrygg og vi får vist at vi besitter mye kunnskap og kreativitet blant bryggerne våre. Denne gangen har de tatt frem et fantastisk godt matøl som vi har all grunn til å være stolte over.
Årets Øl ble delt ut under Matstreif på Rådhusplassen i Oslo. Prisen er et samarbeid mellom Ølakademiet, Apéritif, Norbrygg og Ølportalen og ble delt ut i år for femte gang.
Her er de fire andre ølene som var med helt til slutt
Årets jury består av Steinar Killi, Arkitektur- og Designhøyskolen, Runar Døving, Markedshøyskolen, Stein Øvre, Creuna, Jørn Tore Persen, Ølakademiet, Aase E. Jacobsen, Apéritif, Gustav Foseid, Norbrygg, Ove Haugland Jakobsen og Per Øyvind Arnesen, begge Ølportalen.
I alt ble det vurdert 56 nylanserte ølmerker. Det er ikke bare smak som vektlegges, men også design, innovativ verdi og markedspotensial.