Ved hjelp av et visuelt og verbalt uttrykk tilpasset en ung målgruppe hvilket betyr mye ironi og humor, og ikke minst sabla godt øl, har BrewDog i løpet av kort tid skapt seg en posisjon som det ultimate kultbryggeriet.
– Vi prøver å lære folk opp til at øl ikke alltid skal nytes som pints, men også i små doser og til spesielle anledninger.
Disse ølene fra BrewDog finner du på Vinmonopolet
Rekord på rekord
For eksempel Rip Tide Stout som er tilsatt kakao og har et uttalt sjokoladepreg. Eller Tokyo som holder 18,2 prosent og som er et alternativ til portvin. Et fantastisk komplekst og rikt øl som likevel er elegant som få og med en enorm fylde og flott bitterhet. Alkoholen er selvsagt tydelig, men ikke dominerende. Navnet er inspirert av James’ opplevelse av Tokyos nattehimmel – beksvart, men med lyse (les: friske) punkter. Friskheten kommer fra jasminblomst og tranebær.
Små batcher
Isdestillering er en av metodene de bruker for å oppnå så ekstreme prosenter. Brygget som holder 18-19 prosent fryses til 30 minus. Siden alkohol fryser ved langt lavere temperaturer enn vann, kan vannet fjernes og det som blir igjen er alle aromaene og selvsagt alkoholen som nå har steget til det dobbelte målt i volum.
De fleste ølene BrewDog lager er sesongøl. Deriblant Høstporter som heter Alice Porter i Skottland, og er oppkalt etter kona til en trofast kunde som ønsket et øl til bryllupet sitt.
Her brukes japansk humle som gir ekstra friskhet i et ellers mørkt aromabilde.
Maksimal humlearoma
Den første er dobbelthumlet, med 35 på IBU-skalaen, og den andre er trippelhumlet, og måler 100 på skalaen for bitterhet. Dobbelt- og trippelhumling betyr at det tilsettes tørket humle i kjelen etter at gjæringen er over. Fordelen med å tilsette humlen ved dette stadiet er at bitterheten ikke blir så markant, men at aromaene hentes ut maksimalt.
Til Punk IPA brukes blant annet Nelson Sauvin fra New Zealand som er en svært aromatisk humlesort som er kalt opp etter sauvignon blanc, en annen kjendis fra New Zealand, og som humlen har klare fellestrekk med.
Hardcore er av typen Imperial Pale ale (også kalt American Double). Her brukes amerikansk humle hvilket gir en helt annen aromaprofil. Mye appelsinskall og furunålskarakter og mindre blomsterpreg enn for Punk IPA. Bitterheten er langt mer fremtredende, men 9 prosent alkohol og mer maltsødme balanserer det hele. En kraftpakke av et øl med strålende skum og stor fylde.
Smak uten alkohol
Trashy Blonde følger litt av samme oppskrift som Punk IPA, men humlepreget er vesentlig mer dempet samtidig som det har god sødme, men likevel fin tørrhet. Dette ølet selges gjennom dagligvarehandelen i Norge og er derfor et kompromiss når det kommer til humlebitterhet. Og alkohol – for ølet har kun 4,1 prosent. Det er altså ingenbelgiskblondine.
Alpha Dog er spesialbrygget for norsk dagligvare. Den er som de fleste andre BrewDog-ølene vanskelig å kategorisere. Den er en mellomting mellom en red og en pale ale. Målet er å gi fylde og rikdom, selv med 4,5 prosent, ved å bruke en miks av god malt, blant annet München-malt. Men ikke så uttalt bitterhet. Derfor brukes amerikansk humle i denne.
– Vi ønsker å vise at det er mulig å brygge smaksrikt øl selv uten høy alkohol, forklarer han. Og deres alkoholfrie øl, Nanny State, som opprinnelig startet som en spøk, er brygget som en pale ale, men med veldig lite malt (under en tidel av normalen) slik at alkoholen ikke når opp i mer enn 0,5 prosent. Igjen er det humlen som gjør jobben, i en sitrus- og furunålsaktig retning.
Modning i whiskyfat
En av de siste kreasjonene fra de iderike skottene er Abstract Imperial Scotch Ale som tappes i «champagneflaske». Et svært maltbasert øl brygget på ti ulike maltsorter, blant annet fra Port Ellen på Islay, som gir ølet en uttalt røykkarakter. Det er dessuten brygget med lynghonning som gir ølet en sherryaktig sødme og kompleksitet. All malten gir en veldig stofflig og sjokoladeaktig munnfølelse, og ikke minst svært god lengde. Modningen finner sted i whiskyfat fra Jura. Et øl med 12,5 prosent som også vil utvikle seg videre i mange år.
Dette er nummer sju i rekken av svært kreative Abstract-kombinasjoner. Disse ølene er unike, i den forstand at de bare lages én gang, og i et antall av 1000 liter, som også er blitt svært ettertraktete samleobjekter. Og som selvsagt koster deretter.
Det kanskje aller mest spesielle ølet er likevel Bitch Please, et samarbeid med Three Floyds Brewing (Chicago). Et heftig øl tilhørende kategorien skotsk barleywine brygget med shortbread (skotsk smørkjeks), toffee, humle og røykt Islay-malt. Røykkarakteren vi kjenner igjen fra Islay er ikke uventet uttalt. Noe fruktsødme til tross, er smaksopplevelsen tørr med gode bittertoner. Ettersmaken er lang og varm takket være 11,5 prosent. Også denne modnes i whiskyfat fra Jura.
En suksesshistorieBrewDog startet i 2007 av 24 år gamle James og vennen Martin Dickie som en protest mot at det var umulig å finne godt øl i Skottland. – Alt ølet som selges, både i butikker og puber, kommer fra de store bryggeriene som også eier distribusjonskanalene. Det er så å si utelukkende snakk om billig uinteressant øl, sier han. De to kompisene hadde laget øl hjemme et par år før de bestemte seg for å gjøre noe mer med det. Og det er takket være nå avdøde Michael Jackson som de møtte på en ølmesse i London og som fikk smake ølet deres. – Han ba oss komme oss hjem og lage øl i større skala, ler James og legger til: – Vi ble fascinert av utviklingen i USA og drømte om å skape en revolusjon med håndverksøl i Skottland. Størst i SkottlandMen gutta jobbet på en fiskebåt og hadde absolutt ingen erfaring med verken produksjon eller drift. De gikk til banken og fikk innvilget et lån på 30.000 pund. -De første seks månedene var vi helt alene og gjorde alt selv. Nå er vi 50 ansatte som jobber skift døgnet rundt, forteller han. Tallenes tale er klar: BrewDog er en megasuksess. BrewDog er nå det største uavhengige bryggeriet i Skottland med en årlig produksjon på mer enn 700.000 flasker (2010) og eksporterer til 27 ulike land. Og gutta har klart å trenge gjennom den hjemlige muren av skepsis. Deres øl er nå å få kjøpt i så vel supermarkeder som spesialbutikker. Distribusjon gjennom puber må de derimot se langt etter. Derfor startet de likeså godt sin egen barkjede. Foreløpig er det tre i Skottland (Aberdeen, Glasgow og Edinburgh). Og én i London som i løpet av 2012 vil få følge av Nottingham, Manchester, Leeds og Birmingham. Konseptet er ekstremt fokus på ølkvalitet. Men ikke bare egne øl, også øl fra «vennebryggerier» som Nøgne Ø og Mikkeller. Som BrewDog dessuten har gjort stunts sammen med. Interiøret på barene er gjenbruk. Og designet er rustikt. – Vi ønsket å gjøre det motsatt av alle andre barer og puber, det vil si legge pengene i det som serveres og ikke interiøret, slår James fast. Stadig flere kanaler ut mot markedet får fart på etterspørselen og faren for utsolgt er overhengende. Behovet for ekspansjon er derfor stort. Men det er vanskelige tider i Skottland for bedrifter som ønsker å ekspandere. Det stopper imidlertid ikke de to tidligere fiskerne. – Vi lanserte «Equity for punks» som er en måte å utvide aksjekapitalen samt skape arbeidskapital på ved å selge andeler, forklarer James. 4500 aksjonærer – så langtFørste runden fant sted i 2009 og genererte 1500 aksjonærer, men to år senere hadde nye behov meldt seg. Først og fremst for å finansiere et nytt stort økologisk bryggeri – det mest miljøvennlige bryggeriet i verden. – Med det nye anlegget kan vi øke produksjonen fra to nå til åtte batcher à 5000 liter om dagen, forteller James. – Vi har alltid ønsket å gjøre avstanden mellom oss som brygger ølet og de som drikker det så kort som mulig. «Equity for punks» er den riktige måten å gjøre det på. Målet vårt har hele veien vært å gjøre andre like entusiastiske som vi er, poengterer han. Og entusiasmen smitter. Blant annet lokkes de som kjøper andeler (95 pund per stykk) med at de blir rikere for hver øl de drikker. Men ikke bare det – også verdens heftigste generalforsamling, livslang rabatt i BrewDogs egne barer og deltakelse i bryggingen av ølet «By Shareholders, For Shareholders». To måneder etter siste tegningsrunde hadde antall aksjonærer økt til 4500. Innen utgangen av 2011 var målet på 2 millioner pund i frisk aksjekapital et faktum. |
Foto: BrewDog