Øko-kunder er lønnsomme. De handler for over 70 prosent mer enn de som ikke har økologiske varer i handlekurven. Opplysningene er hentet fra den årlige undersøkelsen om økologisk adferd og holdninger i Norge - Økobarometeret, skriver Statens landbruksforvaltning.
- Dette er en forsterkning av en trend vi har sett i flere år, sier Marcelle Askew i rådgivningsfirmaet Eco Commerce, som har ansvaret for undersøkelsen.
For tredje år på rad er folk spurt om hvor mye penger folk legger igjen i butikken. I 2008 ble det målt at øko-kunder handlet for 44 prosent mer enn de som ikke kjøpte økologisk mat, og i fjor økte differansen til 50 prosent.
I år var det økologisk mat i 19 prosent av handlekurvene, opp fra 18 prosent i fjor. Det er ingen stor oppgang, men det bekrefter teorien om at økologisk mat har kommet over nedgangen koblet til finanskrisen høsten 2008.
- I og med at 2 av 10 kunder handler mat for 71 prosent mer enn de andre, er dette en kjempemulighet for handelsnæringen til å lokke til seg verdifulle kunder ved å tilby et godt utvalg av økologiske produkter, heter det i en pressemelding fra Eco Commerce.
45 prosent av de spurte oppgir sunnhet som den viktigste grunnen til at de handler økologisk mat. Andre argumenter er fravær av sprøytemiddelrester og kunstige tilsetningsstoffer. Videre er argumentet med at økologiske varer smaker bedre en gjenganger blant øko-kundene.
Økobarometeret er utviklet av Eco Commerce på oppdrag fra store aktører i dagligvarebransjen og er støttet av Statens landbruksforvaltning.