Norsk mat blir norskere
Flere restauranter satser på det særegent norske. Undersøkelser som er gjort av KSL Matmerk viser at mange er nysgjerrige på norsk lokalmat. Restauranter hiver seg på bølgen.
Redaksjonen
06 September 2007 - 13:30
KSL Matmerk administrerer blant annet den offentlige merkeordningen for norske matspesialiteter. Det finns over 100 slike produkter. Både frukt, fisk, kjøtt og ost har fått Spesialitet-godkjenning. Til nå har man vanligvis måttet oppsøke store supermarkeder, spesialbutikker eller produsentene selv for å få tak i matspesialitetene. Men utvalget av mat med særpreg har ikke alltid vært like bra på restauranter.
Men nå kommer også restaurantene også på banen.
Norsk på menyen
Under Matstreif serverte Grand Hotell en seks-retters meny som utelukkende var basert på norske matspesialiteter.
Menyen inneholdt blant annet retter av sild og reinsdyrfilet, med tilbehør som Fjellmandel fra Oppdal, Kreklingsirup, ertepuré av Ringerikserter og terte med plommer fra Hardanger.
Profilering
- Det er artig å være med på en slik profilering av norske matspesialiteter. Foreløpig er det et prøveprosjekt, men det kan ha kommet for å bli, sier soussjef Tom Vidar Guneriussen ved Grand Hotel til Newswire.
Også på den vanlige menyen har Grand Café norsk tradisjonsmat som fjellørret og hvalbiff.
Spesielle opplevelser
Åtte av hotellkjeden Ricas andre norske hoteller har vært piloter med norske matspesialiteter i samarbeid med KSL Matmerk, for å fremme det særegne norske overfor både nordmenn og utlendinger. Maten gjenspeiler også sesongene.
Forsiden akkurat nå