Hvor ellers i Vesten kan du spise en lunsjrett til sågar to hundre kroner eller en hovedrett til 300 kroner (eller mindre) laget av de beste råvarene og håndtert av samvittighetsfulle kokkehender?
Enn si en signaturcocktail fra en av verdens beste barer til 185 NOK. Det er nemlig prisen du betaler for Rhubarb Spritz på Svanen i Oslo (som innehar 84. plass på den utvidete listen Worlds50Bestbars). Det tilsvarer 17,50 USD, og jeg klarte knapt nok å finne en helt ordinær drink til denne prisen under mitt nylige New York-opphold. På toppbarene koster drinkene 20-25 USD og oppover.
Og på hypede restauranter som nyåpnede Bourbon Steak New York ved Central Park koster en biff (bare kjøttet), 68-180 USD. Råvarekvaliteten er skyhøy, og interiøret er selvsagt ekstremt påkostet, men likevel.
Dette blir man altså minnet på hver gang man er utenlands. Hvor prisforskjellene mellom det beste og det mindre bra er himmelvide. Veldig ofte er de høyeste prisene heller ikke knyttet til ekstraordinær kvalitet, men mer adresse og renommé.
Så ikke i Norge hvor vi har noen av de høyeste alkoholavgiftene og driftskostnadene. Det er muligens arven fra vår ydmyke oppdragelse og frykten for å være grådig, som er forklaringen på de fornuftige prisene.
Men når vi likevel har denne tilbøyeligheten, bør det absolutt utnyttes til vår fordel. Når Norge også har noen av de rimeligste luksusmenyene i verden, ifølge en undersøkelse utført av Chef's Pencil som er et internasjonalt matmagasin som dekker gastronomiske trender, er det noe som bør kunne tiltrekke turister både fra luksussegmentet og de som bare er opptatt av god mat og drikke.
Norges luksusmenyer er verdens 10. dyreste, men koster bare 63 prosent av de dyreste som er å finne i Danmark. Landet som siden Nomas inntreden, oppnådde verdensberømmelse som gastronomisk hub. Godt hjulpet av VisitCopenhagen som støttet godt opp gjennom sin markedsføring. For ti år siden hadde København 16 Michelinstjerner, som har vokst til 23. Oslo har i dag 14, og med Norges totalt 25 stjerner fordelt over i hvert fall halve landet, står norsk gastronomi fjellstøtt.
Derfor er 37 prosent rabatt virkelig noe å skryte av. Og noe som Visitnorway og Visitoslo burde vektlegge mye mer. Nettsidene deres forteller gode historier om kvaliteten og utvalget, men i et stadig mer konkurranseutsatt turistmarked burde også priselementet få plass.
Her kan du sammenligne det generelle prisnivået i Norge med andre europeiske land