På samme måte som i alle andre deler av kulturlivet, så snakkes det om strømninger innen gastronomien. Som da den danske Michelin-kokk og Bocuse d'Or-vinner Rasmus Kofoed satte grøt på menyen på Geranium. Da skrev avisene lange grøtartikler og journalister proklamerte at "grøt er det nye svart". Eller da mikro-brent kaffe ble "talk of the town", med tilhørende kaffebarer som poppet opp overalt, og en latte i pappkrus ble en "it"-accessory på linje med et par Tom Ford-solbriller!
Noen matvarer blir rett og slett hippe. De kan ses i hendene på kjendiser, brukes som staffasje i interiørmagasinreportasjer og inngår i settet på tv-serier og film (her er grøt unntaket!). Noen fordi de smaker så godt, andre fordi de tar seg godt ut. Og så er det de såkalte "must-eats", som har både indre og ytre kvaliteter. Som macarons, eller makroner på norsk, men ikke barndommens kokosmakroner, eller pikekyss, men derimot ekte franske makroner, pastellfargete og sprø utenpå, myke når du biter i den, tennerskjærende søte og fylt med silkemyke parfymerte kremer.
Vi kan nesten snakke om en makronkult med fans over hele verden, som utveksler meninger om den lille himmelske munnfullen og især om kremen av kremen: Fransk patisseries absolutte stjerne, Pierre Hermé, og hans Ispahan-macaron; en lekker lyserød rosenmakron fylt med rose- og litchikrem og bringebærgelé.
Eller de klassiske makroner fra parisiske Laudurée, som skal være konditoriet som skapte dette vidunderet en gang på begynnelsen av det 20. århundre. Og hvis ettertraktete pastellfargete esker med makroner trekker laaaange køer utenfor de til sammen fem utsalgene. Laudurée på Champs Elysées har også åpnet en eksklusiv bar hvor det fristes med ulike typer makron-cocktails.
De riktig "store" og dyre kjendismakronene er tema for mang en debatt på nettet, og de franske mandel-darlings har for lengst gjort sitt inntog i gastronomihøyborgene Tokyo, Sydney og London. Nå står København for tur, for den byen har fått sin helt egen "sukkerhelt" som er en mester i makronbakekunsten.
Og mye tyder på at dansker, og sikkert andre nordboere, er klare for en søt vekkelse. Ved den årlige sjokoladefestivalen i mars ble Strangas' makroner revet bort, og det til tross for at stykkprisen overgikk det meste av andre søtsaker som var å få kjøpt.
Nikos gjennomsiktige esker med lilla, rosa, sjokoladebrune, gule og pistasjgrønne makroner ser så eksklusive ut at kundene mer enn gjerne "flasher" dem under armen eller i hendene, i stedet for å gjemme dem i vesken. Og med vidunderlige kombinasjoner som lakris og bringebær, lavendel og mørk sjokolade samt kaffe og ristet kakaobønne, holder smaken av de yndige, pastellfargete makronene alt som utseendet lover!
Inntil nylig kunne du bare handle hos Strangas på nettet, men gourmeter og sukkersnåle dansker har endelig fått sitt samlingspunkt. Strangas realiserte for kort tid siden sin drøm om sitt eget superkonditori i hovedstaden. Følg med på www.exclusivepastries.com hvor sukkerheltens desserter, bryllupskaker og for ikke å glemme makronene kan bestilles!