Kald sommer ga godt rødvinssalg
Ny statistikk utarbeidet på vegne av Vin- og brennevinleverandørenes forening (VBF) viser at salget av rødvin til norske serveringssteder økte med 11 prosent i 2007.
Redaksjonen
06 Mars 2008 - 11:00
Statistikken viser videre at smakstilsatt rom var det raskest voksende brennevinet til norske barer og restauranter i samme periode.
På oppdrag av VBF utarbeider Focus Wines AB statistikk over salget til norske serveringssteder fra logistikkselskaper og Vinmonopolet.
Klar trend
En klar trend for salget til serveringsstedene i året som gikk var at rødvin og rosévin styrket sin markedsandel etter en vekst på henholdsvis 11 prosent og 38 prosent. Salget av hvitvin økte i tilsvarende periode med 4,4 prosent sammenliknet med året før.
- En årsak til at salget av rødvin økte så markant, var trolig fjorårets sommer, som var kaldere enn året før. I 2006 var situasjonen omvendt. Da økte salget av hvitvin med hele 12,5 prosent, mens salget av rødvin sank med 1,1 prosent. Det blir derfor interessant å følge utviklingen i år for å se om det er snakk om et reelt trendskifte, sier Ingunn Jordheim, generalsekretær i VBF.
Champagne øker
Statistikken fra VBF viser at salget av champagne og musserende viner fortsatte å øke i året som gikk. Totalt ble det i 2007 solgt nærmere 140 000 liter champagne og til sammen over 260 000 liter musserende viner til norske barer og restauranter.
- Champagne blir stadig mer populært på norske serveringssteder, og totalt økte salget med hele 33 prosent sammenliknet med året før. Dette viser at nordmenn nå for alvor har fått sansen for champagne, og vi tror at veksten vil fortsette i 2008, sier Ingunn Jordheim.
Økt interesse for whisky
Salg til serveringsstedene i 2007 viser at interessen for whisky er økende. Totalt gikk salget av whisky opp med 12,5 prosent sammenliknet med året før.
Stor interesse
- Interessen for whisky er nå stor blant norske utelivsgjester. Irland holder fremdeles posisjonen som det største whiskylandet til serveringsbransjen og hadde i fjor en vekst på 12 prosent. Amerikansk whisky og maltwhisky fra Skottland var imidlertid de landene som hadde den sterkeste veksten og økte med henholdsvis 27 prosent og 26 prosent, sier Jordheim.
Vodka mest populært
For brennevin er vodka fremdeles det mest populære produktet på norske serveringssteder, og totalt ble det solgt over 275 000 liter i 2007.
- Vodka er det desidert mest populære brennevinet på norske serveringssteder. Statistikken viser imidlertid at rom, og da spesielt smakstilsatt rom, blir stadig mer populært. Totalt ble det solgt over 170 000 liter rom til norske serveringssteder i 2007, sier Jordheim.
Om statistikken
Statistikken er basert på innrapportering fra logistikkselskapene samt Vinmonpolet, og dekker salg til serveringssteder med bevilling. Statistikken er utarbeidet av Focus Wines AB på oppdrag av VBF. Statistikken inkluderer også salg til serveringssteder gjennom Vinmonopolet.
Forsiden akkurat nå