For fjerde år på rad feires New Zealand Beer Month som en utvidet feiring av landets nasjonaldag, Waitangi Day den 6. februar. Det som begynte i det små i London har spredt seg rundt i hele Storbritannia og flere land i Europa og hedrer New Zealands historie og kultur med mat, kunst og arrangementer. Men i høysetet står alltid øl fra New Zealand, og bak denne tradisjonen står New Zealand Beer Collective.
Samarbeid for bedre øl verden over
NZBC ble opprettet i 2014 og hadde da fem medlemsbryggerier, Yeastie Boys, Tuatara, 8 Wired, Renaissance og Three Boys. Med deres delte kunnskap, ideer og ressurser, og ikke minst at det totale volumet øl som skulle eksporteres økte betraktelig når de fem slo seg sammen, ble det enklere for øl fra New Zealand å nå ut i verden.
Gjennom årene har kollektivet vokst, og inkluderer nå også Deep Creek, Boneface, Duncans Brewing, Kereru Brewing Company og Urbanault.
Samarbeidet har sikret at har fått gode partnere som sørger for at ølet blir godt tatt vare på under transporten, selv om det å holde ølet kjølig på ferden fra andre siden av verden ikke er billig. En kjølig transport og lagring er en forutsetning for at kvaliteten på ølet ikke skal forringes, og er dermed noe av det viktigste for å kunne selge ølet på denne siden av kloden. Og det får vi nå nyte godt av.
Ingredienser, oppfinnsomhet og isolasjon
Det er nemlig flere ting som gjør kiwienes øl så spesielt. Todd Nicolson fra NZBC pleier å si at det er de tre i-ene som gjør ølet fra New Zealand så unikt; «Ingredients, Ingenuity and Isolation», altså ingredienser, oppfinnsomhet og isolasjon. Todd forklarer:
- De tre tingene henger sammen. Det å befinne seg på den andre siden av verden og så langt unna de tradisjonelle bryggelandene har ført til at vi har måttet være oppfinnsomme og bruke det vi har for hånden. Et godt eksempel er bruk av tidligere melkebruksutstyr til brygging. Jeg tror isolasjonen alltid har gitt bryggerne en viss grad av frihet, og mulighet til å være dristige med tanke på smaker og ideer. Og når det kommer til ingredienser har vi noen av de beste humlene i verden, i overflod rett utenfor døren. God druedyrkningsjord og klima gjør det også mulig å dyrke god humle.
Humle fra New Zealand har vært å finne i øl lenge, og fra den først ble dyrket profesjonelt på 1840-tallet, tok det ikke mer enn 40 år før den ble eksportert til Europa. På 1970-tallet ble humletypen Green Bullet brukt i lagerølet Steinlager som fikk stor suksess, og dermed ble også denne humlen det som anses som New Zealands første hovedhumle.
Trendsettende humle
I dag kan kiwiene skryte av å ha noen av verdens mest ettertraktede humletyper, mye takket være det at de alltid tenker nytt og tør å eksperimentere, men også på grunn av øyens unike jordsmonn. Klimaet og jordsmonnet gjør at det dyrkes vindruer over hele landet, men humlen finner man hovedsakelig i de beste sauvignon blanc-områdene på toppen av sørøyen. Der finner man også den mest kjente humlesorten av dem alle, Nelson Sauvin.
Nelson Sauvin så dagens lys i år 2000 og brukes i dag i av bryggerier verden over. Navnet har den fått fordi den fremviser egenskaper man finner i vin, som grapefrukt, stikkelsbær og hvitvinsdruer. Et godt eksempel på øl med denne humlen i en fruktig cocktail av også internasjonale humler, er bryggeriet 8 wired sin Hop Salad, som er det navnet sier; en skikkelig humlefruktsalat.
Andre velkjente humler fra New Zealand er Wai-iti med fruktig aroma av aprikos og fersken, Riwake med sin kraftige og unike aroma av tropisk frukt, og Motueka som har en utpreget aroma av ferskpresset lime. I Deep Creek sin Misty Miyagy kommer særlig Motueka-humlen godt til sin rett.
Det er altså disse tonene av tropisk frukt og steinfrukt som kjennetegner New Zealands moderne humletyper, og det nyeste tilskuddet, Nectaron, er intet unntak.
- Nectaron er en virkelig spennende utvikling og uten tvil det beste eksemplet på dette på grunn av intensiteten i smakene og aromaene, forteller Todd.
Når fruktige, humlerike øl i dag er inne i en enorm popularitetsbølge, er dette mye takket være nettopp disse aromatiske humlene fra New Zealand. De er svært ettertraktet hos internasjonale bryggerier både på grunn av karakteristikkene sine, og på grunn av menneskene som står bak og stadig våger å prøve noe nytt.
I dag anses New Zealand som et av de mest trendsettende, uavhengige ølområdene, og med en befolkning på rundt samme tall som Norge, ca. 5 millioner, finnes det nå mer enn 220 bryggerier. Og dette er nok bare starten.