- Det nye +ØL-konseptet innebærer at vi øker fra 250-300 produkter til 400-500 produkter, forteller kategorisjef Idar Sørensen i Vinmonopolet. Han lover at de åtte butikkene som er utvalgt til å være polets spydspisser i kampen om ølkundene skal ha øl fra alle polutvalg og at de i høysesong vil tilby flere enn 600 varianter.
Denne satsingen er et resultat av at Vinmonopolets pilotprosjekt rulles ut. Det som begynte som to butikker, i Trondheim og Stavanger, finnes nå i åtte byer, Oslo Aker Brygge, Trondheim Bankkvartalet, Sandnes Kvadrat, Ålesund Stormoa, Tromsø Langnes, Molde, Bergen Storsenter og Kristiansand Lillemarkens. Før juleølet lanseres er også en butikk i Bodø City Nord rustet opp for å møte den økende ølinteressen.
Produktsjef for øl og brennevin i Vinmonopolet, Martin Tønder Smith forteller at Vinmonopolet da øl første gang kom på agendaen for alvor i 2010, «hadde puttet øl inn i formelen for vin, men at vi nå ser at det ikke har fungert. Pilotprosjektet har vist at det var feil».
De som kjøper øl på polet er en helt annen type kunder enn den gjennomsnittlige vinkunden, ifølge Sørensen. 50 prosent av ølkundene er interesserte og kunnskapsrike. De er både interessert i brygging og ikke minst er de åpne for å prøve nye ølstiler.
I basisutvalget er det 150 forskjellige øl. I de tidligere spesialpolbutikkene noe mer. Og med +ØL altså tre ganger så mye. Sørensen sier at alle typer ølkunder skal få et tilbud, også med lokalbrygget øl. Butikkene som er valgt ut fordi de allerede har et kundegrunnlag for øl samt kompetanse hos de ansatte, skal dessuten bygges om med kjøleskap for øl. Ordningen med spesialpol og øl opphører dermed.
Her er ølnyhetene på +ØL-butikkene i september
Fortsatt er polets ølparadis i Oslo bare en våt drøm. Fram til Vinmonopolet har funnet lokaler, vil Aker Brygge-polet fortsatt ha rollen som den eneste av de opprinnelige spesialpolbutikkene (ved siden av Sandnes Kvadrat).