For det blir resultatet om dagens nyhetspolicy videreføres. Stadig flere uinteressante og kommersielle produkter rettet mot polsjefen Kai G. Henriksens og ikke minst logistikkdirektør Erlend Leinums favorittsegment, nemlig «de prisfokuserte».
Et paradoks er at en undersøkelse utført av TNS Gallup for Vinmonopolet, sist i 2011, viser at dette segmentet er i nedgang.
I marsslippet inkluderes også flere boksviner, akkurat som om det ikke er nok av intetsigende skvipvin i denne emballasjen. For boksene som var plukket ut av Vinmonopolets sensoriske panel var langt dårligere enn boksene som ble lansert i testutvalget i mars. Testvarene er som kjent valgt av importørene selv.
Blant mainyhetene er det ikke noe bedre. Hvis mine smaksnotater gir en pekepinn på kvaliteten, er dette det svakeste vinslippet noensinne. Det eneste som gjør at det var verd å tilbringe noen timer i Vinmonopolets smakerom, er nok en gang en håndfull riktig gode øl og alkoholfrie juicealternativer.
Vinmonopolet skreddersyr altså nyhetslanseringene etter kundegruppen som nå representerer 25 prosent av markedet. De vininteresserte, de kunnskapsrike eller ekspertene som utgjør 46 prosent av kundemassen og står for 59 prosent av salget i volum og 63 prosent i verdi, overses brutalt.
Ikke rart at Vinmonopolets produktavdeling tømmes for dyktige medarbeidere. Hvem gidder å jobbe med markedsplaner hvis formål er å skape en enda større kvalitetsmessig avstand mellom polets basisutvalg og bestillingsutvalget? Og stakkars de «på gølvet» som må forholde seg til alle de uspennende nyhetene og sågar «pushe» viner de ikke liker til kundene. Det eneste området det fortsatt lanseres gode produkter i basis er på ølfronten.
Les om misnøye blant polansatte
Som vinsmaker har jeg sterkt vurdert å boikotte vurdering av basisnyhetene, kun testvarer og øl. Og selvsagt varer fra bestillingsutvalget, hvor det fortsatt er stor grad av dynamikk. Det er her vin- og brennevinsmonopolet viser seg fra sin beste side. Glem fullsortiment (for vin). Aldri har det vært lansert så mange nyheter i bestillingsutvalget som i mai 2013. Flere enn 800 nye varelinjer å velge mellom forteller alt om et tilbud som er helt unikt i verden.
Nettopp bestillingsutvalget rir Henriksen & Co som en mare, og alle midler tas i bruk for å kjempe mot dette for alle vininteresserte forbrukere (og ansatte i polutsalgene) fantastiske tilbudet.
Det er strenge regler og fysiske begrensninger for å inkludere bestillingsvarer i de lokale listene. Og det til tross for at disse lokale sortimentene kunne være med på å demonstrere og videreutvikle det enkelte polutsalgs styrke og egenart. Hvor er logikken?
Den finnes ikke, for Vinmonopolets ledelse har forlest seg på rapporter om kjededrift og glemt at et så sterkt voksende marked som det norske alkoholmarkedet, trenger noe helt annet enn Lidl-strateger på plass i Akersgata.