Fra og med mai 2010 kan de mest velassorterte polutsalgene (kategori 6 og 7, til sammen 58 butikker) kun ha 180-280 varer i lokallisten. Et krav fra polledelsen er dessuten at en betydelig andel av lokallisten skal hentes fra det såkalte valgfrie basisutvalget, og ikke bare bestillingsutvalget (BU) som tidligere. Ett år etter at nyordningen ble innført har salget av BU-vin gått ned med ni prosent, mens salget av vin i basis har økt med to prosent.
I gammel sovjetstil
For mindre importører som baserer sin virksomhet på mer nisjepregete produkter utenom basisutvalget, har endringen fått dramatiske utslag. For nyetablerte Okav som satset på sørafrikansk vin i kjølvannet av fjorårets fotball-VM, er nå salget under en femdel av det det var i fjor.
- På grunn av denne nedgangen og vanskeligheten med å få vin inn i vinmonopolets butikker ser vi ikke noen fremtid som importør av vin til Norge, sier Kurt Olsen i Okav.
Recordvin som har spesialisert seg på tysk vin kan melde om minst like foruroligende tall.
- Salget av BU-viner i de fire første månedene i år var bare 44,8 prosent av salget av de samme vinene i tilsvarende periode 2010. Salget av våre tre basisviner økte i samme periode med ca. 10 prosent - noe som understreker at kjøpelysten som sådan ikke er redusert. Vinmonopolet tar nå kvelertak på små og middelsstore importører som har tyngdepunktet av sin portefølje i BU, slår Kjell Cordtsen i Recordvin fast.
Han er nådeløs i sin kritikk: -Vinmonopolet forsøker i dag å beskytte sitt eget basisutvalg mot konkurranse fra BU. Alt skjer gjennom interne byråkratiske vedtak i gammel sovjet-stil. Et ironisk paradoks siden Vinmonopolets øverste sjef er en mann med både god forståelse av vin og bakgrunn fra et parti som smykker seg med honnørordet valgfrihet.
I strid med EØS-avtalen?
Og nettopp ordningen med BU har vært et av fundamentene i den norske monopolordningen sett med EØS-øyne, det å sikre lik tilgang til markedet samt like godt tilbud for forbrukerne som i ett fritt marked. Dermed kan Vinmonopolets begrensninger være i strid med EØS-avtalen.
Vinmonopol-sjefen Kai G. Henriksen vil ikke kommentere saken, men Erlend Leinum, polets direktør innkjøp og vareforsyning, mener at det skyldes at konkurransen i BU aldri har vært større enn nå, og at BU-salget alltid har variert. Leinum på sin side mener at Vinmonopolet har tatt skritt i riktig retning mot målsetningene for ny sortimentsstruktur.
En rapport utarbeidet av Interbrands viser at BU-salgets betydning varierer mye mellom grossistene. Importører med lavere totalsalg tenderer å ha høyere BU-andel, for eksempel Non Dos, Sommelier, Vine og Better Wines. I den andre enden av skalaen ligger Diageo, Vinum, United Wineries, Vinarius med svært liten BU-avhengighet.
Christopher Moestue i Moestue Grape Selections som kan i skrivende stund ikke stille opp med noe eksakt tall for BU-salget, men er en av importørene med det bredeste BU-sortimentet. Likevel utgjør BU bare 13 prosent av totalen.
- Men det vi i hvert fall ser et at vi klart selger mindre i BU enn tidligere og at ting tar lengre tid å selge tomt.
Problemer melder også Christen Sandmæl i Vino om:
- Vi har hatt en nedgang på 20 prosent for våre BU-varer, men tilsvarende vekst for det som går gjennom basis, så totalt sett er det pluss. Noen produkter er imidlertid "må ha" som mange kunder etterspør selv om de ikke lenger er i basis. Derimot er det vanskelig å få inn nye BU-varer, sier han.
BU-salg umulig
Det bekreftes av Magne Flaskerud i Winetailor som har et betydelig sortiment i BU.
- Vi selger nesten ikke noe via BU for tiden. For å kompensere for tapt salg prøver vi å vri noe over på spesialpolene samt horeca, sier han og legger til: - Det er blitt umulig å lansere noe nytt i BU med tanke på listeføring i polbutikkene. På smakingene i regi av polet er det kun de mest entusiastiske ansatte i Oslo som smaker noe annet enn basisvarer. I dag er det dessuten så å si umulig å kvalifisere seg via BU til fullsortiment.
Dette var for øvrig en ordning som ble innført for noen år siden for å gjøre populære BU-varer tilgjengelig på en bredere basis.
Polansatte beklager
Selv for Solera-gruppen som i liten grad er avhengig av BU-volum og distribuerer varer for Engelstad, Stenberg og Blom og Best Cellars, er nedgangen på 37 prosent. Mens antall BU-varelinjer solgt bare er gått ned med 15 prosent. Dermed skyldes nedgangen mindre volum per varelinje. Noe som Ronny Bjørklund i Engelstad forklarer med Vinmonopolets endrete sortimentspolitikk.
På sikt vil denne utviklingen føre til færre og mindre allokeringer av internasjonalt ettertraktete produkter for det norske markedet. Til tross for at dette er en styrt utvikling fra polet sentralt, hvis ønske er å kontrollere hva som selges på det norske markedet, beklager mange polansatte denne utviklingen. Det er den unisone tilbakemeldingen fra samtlige importører Apéritif har vært i kontakt med, selv om ingen polansatte ønsker å stå fram å kritisere sin arbeidsgiver.
Generalsekretær i Vin- og brennevinimportørenes Forening (VBF), Ingunn Jordheim, som har tatt BU-utfordringene opp med Vinmonopolet sier at det ikke er ventet et svar før til høsten.