Nok en gang vil Vinexpo, som allerede har nådd sine salgsmål, presentere nye markedstrender og de nyeste forbrukermønstrene. Besøkende fra hele verden vil også oppdage store nyheter...
Innfrir forventningene
Seks måneder før messen åpner har Vinexpo allerede nådd sine salgsmål med et utstillingsareal på 41.000m². Til denne trettende messen kommer det vin- og brennevinsfirmaer fra nærmere 40 land. Blant verdens ledende aktører innen vin og brennevin som i år vil delta på messen kan følgende nevnes: Vinos de Argentina (Argentina), William Pitters International, Boisset, CVBG Dourthe Kressman, Taittinger, Pol Roger (Frankrike), Racke International (Tyskland), Hatzimichalis (Hellas), Martelozzo SA (Italia), Wente Family Estates, Jackson Wine Estates (USA), KWV International (Sør-Afrika), Osborne International, Marques de Caceres, Miguel Torres, Marques de Riscal (Spania), Lion-Gri (Moldavia), Prochile, Montes (Chile) og mange flere... Se oppdatert liste på
www.vinexpo.com. Det kinesiske selskapet Beijing Dragon Seal Wines deltar på Vinexpo for første gang i 2005. Det samme gjør australske De Bortoli Wines, samtidig som Jordan også representeres for første gang med Zumot Distellerie.
Nærmere 45.000 fagfolk fra fler enn 140 land vil være tilstede. Til tross for et turbulent verdensbilde vil Vinexpo fortsette å være møteplassen der hele industrien samles for å drive frem "dynamikken som gir suksess".
Vinexpo organiserer flere store arrangementer
Blant alle begivenheter og arrangementene som planlegges, vil workshops, konferanser og vinsmaking få brorparten av oppmerksomheten rundt de faglige presentasjonene. Debatten omkring vin og helse vil på ny spille en fremtredende rolle med "Savoir Boire Savoir Vivre" symposiet. En egen dag blir satt av til kelneryrket under temaet: "Kelner i det 21. århundre". French Haute Cuisine vil samle de mest berømte franske kokkene fra ulike verdensdeler.
Andre høydepunkter på programmet inkluderer smaking av Bordeaux og Bourgogne Grand Cru-viner, viner fra Alsace, Italia, Spania osv. I tillegg vil Christie's holde sin store vinauksjon, og den kulturelle bevegelsen Slow Food International vil arrangere spesielle smaksworkshops under kommende Vinexpo.
Vinexpo - et observatorium for trender og markeder
To undersøkelser blir fremlagt av Vinexpo i løpet av første kvartal i 2005. Den første, som gjøres i samarbeid med det britiske konsulentfirmaet - IWSR/GDR, vurderer, ved hvert messearrangement, trendene i internasjonale markeder frem mot 2008. Vinexpo følger nøye med i voksende markeder, men overser ikke de store tradisjonelle markedene som for tiden er urolige.
Den andre undersøkelsen, utført av det franske konsulentfirmaet Gatard, omhandler "hvordan vin blir mottatt av "nye" forbrukere" i Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Japan og i USA.
Vinexpos nye ansikt/drakt
* Vinexpo blir styrket ytterligere med en ny avdeling som kalles "Univers & Co by Vinexpo"
Vinexpo har samarbeidet med Vinitech, Internasjonal fagmesse for vin- og brennevinutstyr og teknologi, om å lansere "Univers & Co by Vinexpo", en ny kompletterende avdeling på messen.
Dette nye området er spesielt rettet mot Vinexpo's utstillere og besøkende, og arrangeres i konferansesenteret som ligger i nærheten av "Parc des Expositions" messesenter fra mandag 20. til torsdag 23. juni 2005.
Cirka hundre utstillere vil delta på denne nye avdelingen som opptar 1.500 m² utstillingsareal. Her presenteres, under det vidtspennende temaet "kunsten å leve", drikke- og smakstilbehør samt utstyr.
For første gang på Vinexpo får besøkende se "kunsten å dekke bord" som retter seg spesielt mot servering av vin og brennevin samt servise: glass, dekantere, karafler, spyttebakker, flaskeåpnere, vinkjølere, drinkeblandere osv.
I hjertet av dette nye konseptet kan besøkende i tillegg finne alt relatert til vinkommunikasjon. Forlag, trykkerier, designere og reklamebyråer innen vin og brennevinsbransjen vil også få en spesiell plass. En matebuss vil pendle mellom de to bygningene.
* Ny planløsning
Vinexpo 2005 blir arrangert i nyinnredete lokaler takket være den nybygde Hall 3, en permanent bygning med gulvareal på 12.000m². Denne erstatter den midlertidige gamle hallen. Hall 3 ligger vest for Hall 1 og vil romme 200 utstillere. Disse får optimale forhold, med air-condidion, ingen søyler, vinduer på den ene siden, ti meter takhøyde osv. Den vil også inneholde et 400m² konferanserom som vil bli benyttet til vinsmaking. I tillegg blir det ved siden av Hall 3 bygget en parkeringsplass for utstillere med plass til 2.000 biler.
* Lettere adkomst til messen
I år, for første gang siden starten, vil Vinexpo's matebusser være gratis, noe som letter transporten mellom messesenteret og St. Jean jernbanestasjon, flyplassen, sentrum og de større hotellene. "Traffic ease" plan er et tiltak for å unngå trafikkproblemer rundt messeområdet. Denne fortsetter og utvides i 2005.
Besøk messen på internett: www.vinexpo.com
For ytterligere informasjon om messen, ta kontakt med messens representant i Norge:
Franske Fagmesser/Promosalons
Bjerkebakken 64b - 0757 Oslo
Tlf: 22 50 88 88