Juryen i konkurransen "The International Wine & Spirit Competition", falt for Vikingfjords rene, naturlige smak.
Konkurransen er den mest prestisjefylte kåringen for den globale vin- og spritbransjen, den har vært avholdt siden 1969. 5000 merker fra over 50 land konkurrerer om medaljer i en rekke forskjellige klasser. Vikingfjord vant gullmedaljen i klassen for 40 prosent vodkaer uten smakstilsetning.
- Vi er meget stolte over å få denne utmerkelsen. Dette er en prestisjefylt konkurranse hvor norsk vodka og Vikingfjord blir kåret til verdens beste. Dette vil hjelpe oss til å bygge merkevaren "Norsk Vodka" og "Vikingfjord" på eksportmarkedet", sier Christian Brink som er Salgs- og Marketingdirektør i Arcus.
Vikingfjord Vodka inneholder kun eksklusive norske råvarer. Dette gjelder alt fra potetene som vokser ved Mjøsas bredder til det krystallklare brevannet fra Jostedalsbreen. I tillegg destilleres Vikingfjord gjennom en sekskolonners prosess og filtreres gjennom kull for å få frem den unike kvaliteten og smaken som Vikingfjord fikk gull for.
Arcus har bevisst bygd opp en merkevare med produksjon og identitet som er 100 prosent norsk. Dette er noe av bakgrunnen for at Arcus As vil ta kontakt med Diageo for deresmarkedsføring av "Smirnoff Norsk Vodka".
I henhold til EØS-avtalen kan kun vodka som produseres i Norge kalles for "Norsk Vodka". Arcus As antar at spritgiganten Diageo markedsfører vodkaen fordi de opplever norsk vodka og renhet som kvalitetsfaktorer. Arcus mener at dette ikke er tilstrekkelig for å kalle dette en norsk vodka, og et klart brudd med EØS-avtalen.
- At en konkurrent nå bruker merkevaren "Norsk Vodka" i sin markedsføring, viser at det er et stort potensial for en slik nasjonal merkevare. Vi satser store beløp på videreutvikling av Vikingfjord som den autentiske norske vodkaen, og tror at dette kommer til å utgjøre et spennende vekstområde for oss i årene som kommer", sier Brink.
Amerikanerne har fått øynene opp for Vikingfjords norske identitet og unike produksjonsprosess. Salget av Vikingfjord har doblet seg hvert år siden introduksjonen i 2002 og i kommende år regner Arcus med å selge 100.000 9 liters kasser i USA.
- Hele det amerikanske markedet opplever en dreining fra brune til hvite brennevinstyper som rom, tequila, gin og vodka. Amerikanerne vil ha merker som matcher deres image og som har en unik historie og eksklusiv innpakning. Amerikanerne vil at brennevinet skal smake rent og de vil ha utenlandske kvalitetsmerker, sier Anne Zamitalo som er ansvarlig for salget av Vikingfjord i USA.
Kilde: Arcus