Fremgangen for norsk nisjeøl ser ikke ut til å ha noen ende, og det skyldes i hovedsak økt interesse for norske bryggerier som Nøgne Ø, Haandbryggeriet, Lervig Aktiebryggeri, Ægir og Kinn bryggeri, ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen.
LES OGSÅ: Ægir tilbake til Norge
26 prosent vekst for sterkøl. Det er fasiten etter årets fire første måneder, viser foreningens ferske tall. I fjor økte sterkølsalget med 40 prosent. I perioden januar-april i år var veksten på 26 prosent.
LES OGSÅ: 1600 flasker norsk øl med diplomatpost til Korea
– Det er helt fantastisk, særlig med tanke på at aprilværet var elendig og at den største distributøren, Vectura, opplevde total kollaps i flere uker, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen i en pressemelding.
Det totale ølsalget i Norge, både sterkøl og butikkøl, viser en økning på én prosent for årets fire første måneder.
– Greit nok, med tanke på at ølsalget har sunket med tre prosent årlig de siste tre årene. April var en dårlig måned for både øl og brus, mye takket dårlig vær. Året sett under ett er ølsalget ganske stabilt, sier Nome.
Han synes det er imponerende at alkoholsvakt butikkøl holder stillingen såpass godt mot importert vin og brennevin.
– Norske bryggerier møter sterk konkurranse fra Vinmonopolet, som har ganske frie hender til å markedsføre sine varer blant annet på sin hjemmeside. I tillegg har grensehandelen med øl vokst med over 80 prosent på ti år, sier Nome.