- Det er vanvittig å tolke kampanjen som alkoholreklame, sier Fremskrittspartiets alkoholpolitiske talsmann Harald T. Nesvik. Han skriver nå brev til sosialministeren for å få vedtaket stoppet.
- I løpet av uka vil jeg sende et brev til sosialminister Ingjerd Schou der jeg ber om at dette vedtaket må bli stoppet, sier Nesvik. Også Bjarne Håkon Hanssen, sosialpolitisk talsmann for Arbeiderpartiet, stiller seg uforstående til direktoratets avgjørelse.
- Myndighetene må ikke bli paranoide i sin iver etter å håndheve alkoholloven, sier Hanssen til Aftenposten.
Nå har Bryggeri- og mineralvannforeningen engasjert seg i saken, og informasjonsdirektør Helge Hasselgård mener at direktoratet feiltolker lovverket.
- Høyesterett har presisert at det er fullt lovlig å vise bryggerilogoer i reklame for alkoholfrie drikker. Vi mener at den aktuelle kampanjen helt tydelig dreier seg om alkoholfritt vørterøl, sier han.
Han får støtte fra Nesvik, som heller ikke kan se at vørterølkampanjen skal bidra til økt alkoholbruk i Norge. - Denne kampanjen kan ikke på noen som helst måte tolkes som reklame for alkoholholdig øl. Dette er nok et eksempel på hvordan myndighetene velger å tolke regelverket på en måte som strider mot sunn fornuft, sier Nesvik.
Kilde: Newswire