Mat
Unge kokker skal gi oss bedre veimat

Esso har i samarbeid med Arne Brimi og en rekke unge og nytenkende kokker satt i gang en dugnad for å bedre den utskjelte veimaten.
Aase E. Jacobsen
01 Oktober 2014 - 07:30

Prosjektet «På Nye Veier» har som mål å forbedre kvaliteten på norsk veimat. Unge rockekokker skal sammen med dyktige Esso-ansatte komme opp med nye, fristende og enkle retter og samtidig teste ut de beste bidragene fra det norske folk. Håpet er å samle spennende oppskrifter på god mat som passer langs veien. Mentor for lagene underveis er mesterkokk Arne Brimi.

Tre lag konkurrerer

– Langs norske veier preges det kulinariske tilbudet av mye pølser, og det er ikke nødvendigvis noe galt med det. Bare hos Esso selger vi 3,6 millioner pølser i året. Vi ønsker derimot å sette fokus på og oppgradere veimaten. Gjennom en åpen innovasjonsprosess, hvor alle med interesse for mat kan bidra med kreative ideer og forslag ønsker vi å komme frem til hvordan vi kan lage enda bedre veimat i Norge, forteller Sigurd Kristoffersen i Esso Norge.

For å teste ut bidragene er det satt opp tre konkurrerende lag som hver består av to unge kokker fra innovative restauranter som Smalhans, Hitchhiker og Lokk og to ansatte fra lokale bensinstasjoner rundt om i landet.

Kjærlighet til veimaten også

Lagene skal reise land og strand rundt og teste ut forslagene som kommer inn. Alle kan komme med sine beste oppskrifter, og de eneste kravene er at maten må være god, kunne spises med én hånd og lages på fire minutter.

– Jeg mener veimat også bør handle om noe såre enkelt, nemlig kjærlighet til mat. Man trenger ikke et stort budsjett eller utdanning i verdensklasse, alt du trenger er gode råvarer, for så å lage deilig, men enkel mat, mener Jan Robin Ektvedt, som er på kokkelandslaget og driver Hitchhiker i Mathallen i Oslo.

Under hele konkurransen vil alle kunne følge de tre lagene på sin ferd igjennom landet i serien som sendes på VGTV denne høsten.

Lagene som konkurrerer:
Laget Bart & Skank består av Dan Alexander Nypan (matblogger, Nord Nygata Bakeri), Tommi Bjørnsen (kokk, Smalhans), Hege Øyen (Esso Dampsaga, Steinkjer) og Charlotte Aronsen (Esso Råde).

Laget Black Rose består av Markus Storm Dalseg (souschef, Lokk), Jon Marius Sletten (souschef, Smalhans), Marita Irene Annfinnsen (Esso Havna) og Jorun Mathisen (Esso Kobbervikdalen).

Laget Beat of the Street består av Marita Falkevik (Esso Ryen), Linn Therese Olsen (Bryggekanten Restaurant, Mandal), Stian Sundal (Esso Ågotnes) og Jan Robin Ektvedt (kokkelandslaget og Hitchhiker).

Libanon vokser mest på polet – denne produsenten er i særklasse

Enkeltdrueviner både av det ytterst lokale og det mer internasjonale slaget, men alltid biodynamisk dyrket og naturlig laget, det er den for Libanon unike formelen til Maher Harb.

Grisebillige burgundere

Det må viner til 159,90 som også smaker veldig godt, med rette kunne kalles i dag.

Den berømte ansjossausen colatura di alici er en direkte arv fra romernes garum

Den italienske ansjossausen, colatura di alici, fra Cetara på Amalfikysten har aner fra Romertiden, og lages i stor grad slik fortsatt. Vi har besøkt restauranten Acquapazza som lager sin egen saus.

By på en festrett av den lekre lammefileten med sesongens grønnsaker.

By på en festrett av den lekre lammefileten med sesongens grønnsaker.

Lammefilet er luksus - den er både liten og ytterst mør. Med denne oppskriften er det masse tilbehør som drøyer ut den eksklusive råvaren.

Slik velger du vin til fårikål
Mat og vin i kombinasjon
Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?

Park Hotel Vossevangens vinkart fortsatt blant verdens beste

I The World's Best Wine Lists Awards 2024 fikk hotellets vinkjeller hele to priser.

Den finnes vel knapt noen enklere pastarett enn denne

Den finnes vel knapt noen enklere pastarett enn denne

Spesielt siden den er så smaksintens. Det skyldes den italienske ansjossausen, colatura di alici. Får du ikke tak i den, har vi er alternativ.