Uenig i Lidl-stempelet

Uenig i Lidl-stempelet

Vinmonopol-ledelsen imøtegår at basissortimentet utvikler seg i kommersiell retning.
Redaksjonen
20 Mai 2013 - 13:00

- Jeg leser i en kommentar av Aase Jacobsen på Aperitif.no at Vinmonopolet er i ferd med å ha et vareutvalg i tråd med Lidl. Det er riktig at vi den siste tiden har fokusert mer på "folk flest", enn på ekspertene blant kundene våre. Men vi avviser bestemt at vi går i retning av Lidl-tankegang i sortimentsutviklingen vår, skriver Erlend Leinum, direktør for innkjøp og vareforsyning i Vinmonopolet, i en epost til aperitif.no. Han skriver videre:

Les Aase E. Jacobsens kommentar

«Vinmonopolet har hatt en bevisst strategi på i større grad nå målgruppene vi kaller de prisfokuserte og vininteresserte, enn de kunnskapsrike og ekspertene. Dette har blitt gjenspeilet i en del av spesifikasjonene (anbudene) vi har utformet. Årsaken er at vi har hatt som målsetning å sikre dynamikk, konkurranse og kvalitet også i de rimeligere prissegmentene. Resultatet av denne prioriteringen har, etter vår oppfatning vært god, og vi har i stor grad lykkes med å lansere produkter av høy kvalitet til moderate priser. Vi har innfridd intensjonen om sikre gode viner og tilstrekkelig bredde også for "folk flest".

Suksessrikt fokus på Rhône

Det er også viktig å få frem at det aldri vært et ensidig fokus på disse kundegruppene og prissegmentene fra Vinmonopolets side. Vi har samtidig lansert en rekke produkter også rettet mot andre kundegrupper, blant annet hadde vi et suksessrikt fokus på Rhône i september 2012, med mange spennende viner for de kunnskapsrike og eksperter. Går man inn og ser på de siste markedsplanene (fra 2011 fram til og med den siste for første halvår 2014) så viser de at vi har 253 spesifikasjoner rettet mot kundegruppene de prisfokuserte og de vininteresserte, mens vi har 425 spesifikasjoner som er rettet mot de kunnskapsrike og ekspertene.

Markedsplanene våre reflekterer de ulike prioriteringene vi har. Disse planene har en lang tidshorisont. Fra 2014 av er det igjen en større dreining mot de kunnskapsrike og ekspertene i lanseringene, enn det har vært i de foregående Markeds- og Produktplanene. Dette er en naturlig utvikling, og balanserer lanseringene over tid på en god måte.

Gleder seg over alkoholfritt og øl

Når det gjelder hvilke produkter den enkelte butikk har tilgjengelig så er det satt sammen fra forskjellige utvalg. Bestillingsutvalget er også en viktig del av det totale tilbudet som tilbys kundene våre. Alle butikkene våre plukker mellom 10 og 22 prosent av sitt sortiment herfra. De største butikkene plukker over 20 prosent av sortimentet sitt fra bestillingsutvalget. Resterende produkter fra bestillingsutvalget må bestilles, og er levert butikken noen dager etter.

Det er gledelig at de ølene og de alkoholfrie alternative vi lanserer faller i smak. Det er også områder vi har prioritert ekstra den siste tiden, noe vi også kommer til å fortsette med.»

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil
Annonse

Aase hjelper deg: Få polets beste kjøp sendt rett til din mobil

Du står på polet og vet ikke hva du skal velge. Fortvil ikke, for hjelpen er nær: Bestill vår sms-tjeneste og du får tilsendt to ukentlige tips om viner som allerede står i polhyllene.

Les hele saken

Artikler detail - section 11

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet
Dagens rett

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet

Helstekt kylling er en skikkelig festrett, og sausen lager seg nesten helt selv under stekingen.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett

En smaksrik festrett med breiflabb kan også være veldig lettlaget
Dagens rett

En smaksrik festrett med breiflabb kan også være veldig lettlaget

Breiflabb er kongen av fiskedisken. Derfor må den få lov å skinne på tallerkenen. Med dette tilbehøret gjør den det til gangs.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Dagens rett 2

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather
Ukens drink

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather

Noen whiskyer er så nøytrale at de trenger drahjelp fra andre ingredienser.

Les hele saken

Artikler detail - section 11 Ukens vin

Møt Englands fremste stjernevinmaker som kan mer enn musserende vin
+
Godbiter i pollisten
Forsiden akkurat nå
Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet
Dagens rett

Med helstekt kylling blir det alltid god stemning rundt bordet

Helstekt kylling er en skikkelig festrett, og sausen lager seg nesten helt selv under stekingen.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 2

En smaksrik festrett med breiflabb kan også være veldig lettlaget
Dagens rett

En smaksrik festrett med breiflabb kan også være veldig lettlaget

Breiflabb er kongen av fiskedisken. Derfor må den få lov å skinne på tallerkenen. Med dette tilbehøret gjør den det til gangs.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 3

To supre viner i basis fra denne superkvinnen
+
Ukens vin

To supre viner i basis fra denne superkvinnen

Julia Kemper har satt ettertrykkelig spor etter seg i basishylla med stadig nye viner i klassen klar adresse og veldig god valuta for pengene.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 4

Store flasker i basis til knallpris
+
Ukens vin

Store flasker i basis til knallpris

Disse vinene er som skapt for påskebagasjen – eller kjelleren.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 5

I dag serverer du biffen i paien
Dagens rett

I dag serverer du biffen i paien

Lag deg en biffpai som dagens middag. Vi lover deg at dette er ferdiglaget i løpet av en time. Enda raskere om du bruker ferdig paideig fra butikken.

Les hele saken

Forsiden akkurat nå - 6

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather
Ukens drink

Har du en flaske J&B innerst i barskapet, må du prøve Purple Heather

Noen whiskyer er så nøytrale at de trenger drahjelp fra andre ingredienser.

Les hele saken
Få ukentlig nyhetsbrev fra Apéritif rett i innboksen din Hver søndag får du de mest leste sakene fra Apéritif
Les mer om de andre nyhetsbrevene våre her