Professor ved Universitetet i Oslo, Arne Torp, mener norske gjester på norske restauranter bør kunne gjøre seg forstått på morsmålet.
– Servitører må kunne norsk, sier Torp til NRK Kulturnytt.
– Det er beklagelig dersom folk som planlegger å være her over lengre tid ikke snakker språket som tross alt skal dominere her til lands.
LES OGSÅ: Tre av fire jukset med skatten
Reiselivsdirektør i bransjeorganisasjonen Virke, Hilde Charlotte Solheim, mener at det er en klar trend at folk som ikke snakker norsk blir ansatt innen serveringsbransjen.
– Men jeg tror ikke det er problematisk. Dersom gjestene ble misfornøyde, ville det ikke ha skjedd. I den lange perioden med stramt arbeidsmarked som vi har bak oss, har bransjen vært bødt til å gå til utlandet, sier Solheim.
LES OGSÅ: Krympet tallerknene – kastet 20 prosent mindre
Hotellsjef Erlend Fardal Lunde i ved Quality Sogndal Hotell sier til NRK at han er avhengig av utenlandsk arbeidskraft.
– Stadig færre nordmenn tar servitørfaglig utdanning. Da blir det færre lærlinger, og dermed må vi finne fagfolk i andre land.
Han sier hotellet krever at alle ansatte gjennomgår norskopplæring og praktiserer språket på jobb.