Sjokoladevodkaen ble lansert i desember i fjor, og i følge administrerende direktør Nicky Dozortsev ble produktet en umiddelbar suksess.
- Vodkaen drikkes til desserter eller etter middagen, og det er spesielt kvinner som faller for sjokoladevodkaen, forteller han.
Vodkaen er et rent hvetebrennevinsprodukt som er destillert tre ganger. Smakstilsetningen er ren belgisk sjokolade. - Dertil kommer rent vann og god filtrering, sier Dozortsev, som forteller at noen av vodkatypene er filtrert hele ni ganger.
Det er også filtrering som må til for å få tilbake den krystallklare vodkaen etter at sjokoladen er tilsatt, noe som gjør produksjonsprosessen mer omfattende enn vanlig. Kremlyovskaya vodka ble første gang produsert i 1993, og familien Dozortsev overtok bedriften i 1996. De holder i dag til i et moderne destilleri rett utenfor Moskva.
- Selv om vi ikke har produsert så lenge, er reseptene bak vodkatypene våre av eldre dato og det hele er basert på ekte russisk tradisjon, smiler Dozortsev. Familien holder seg til naturlig smakstilsetning i form av sitronskall, solbær og pepper, noe som også sier litt om hvilket utvalg Kremlyovskaya har å by på.
Som Russlands mest solgte vodka og presidentens favorittdrikk har Kremlyovskaya en solid markedsposisjon når den nå også er blitt vesteuropeiske jetsetteres yndling.
Da Riccardo Fanchini og Jacob Tilipman hos den hollandske spritgrossisten Trading Unlimited i 1990 lanserte sin egen vodka, var målet å lage en Rolls Royce-utgave av denne verdensomspennende drikken. Kravet de stilte til det nye produktet var en vodka som tilfredsstilte både det storforbrukende russiske publikum og det internasjonale markedet. Ved hjelp av russiske vodkaeksperter og en kvalitetsprodusent av brennevin, den kjente ginprodusenten Smeets i Holland, skulle duoen Fanchini og Tilipman erobre vodkadrikkerne.
Vodkaforbruket til Kremlyovskayas mest trofaste forbruker og viktigste ambassadør, Boris Jeltsin, kan med sin angivelige dose på tre flasker daglig ikke kalles moderat, selv under russiske forhold. For russerne drikker mye vodka, hele 9,3 liter per capita. Til sammenligning drikker en gjennomsnittsnordmann 0,7 liter årlig. Det er imidlertid ikke all russisk vodka som er av like god kvalitet. Det er kanskje en av grunnene til at Kremlyovskaya har slått så godt an. Faktisk har den sammenlignet med alle andre vodkamerker best distribusjon i Russland.
Markedskunnskap og penger er resepten på Kremlyovskayas suksess. Å kapre markedsandeler i det tøffe vodkamarkedet krever kapital. Derfor brukte også Trading Unlimited 21 millioner dollar i 1995 på å gjøre først og fremst vesteuropeiske forbrukere oppmerksom på denne russiske inntrengeren.
Målgruppen for produktet er yngre trend- og jetsettere. Midlene har i tillegg til tilstedeværelse i de riktige bar- og nattklubber vært stor grad av sponsoring av alt fra moteshows, tenniscup'er og motorcross. Dessuten var Kremlyovskaya det russiske olympialagets offisielle vodka under Atlanta-lekene i 1996.
Produsenten har kalt opp en longdrink etter en kjent fotomodell som gledet mange nord
Følgende to cocktails bærer navn som er representative for det selskapet denne vodkaen trives i:
Tekst: Lars Ole Ørjasæter og Aase Jacobsen