Ukens drink
Slik lager du Sea Breeze som på Eero - Ambassadens takterrasse
Foto: (Viktor Norén)

Slik lager du Sea Breeze som på Eero - Ambassadens takterrasse

Ukens drink, Sea Breeze, er en populær sommerdrink som normalt består av tre ingredienser. Så ikke på baren Eero på toppen av Ambassaden i Oslo, hvor den er et populært innslag i sommer.
12 Juli 2024 - 12:00

På toppen av Ambassaden i Oslo ligger Eero - restaurant og bar og ikke minst takterrasse. Her kan du oppleve lett sjøbris fra fjorden, om vindretningen er den riktige, og ikke minst i form av den leskende longdrinken Sea Breeze.

På Eero har denne klassiske trekomponentdrinken fått nytt innhold. Vodkaen er byttet ut med Koskenkorva Vanilla som er nyhet i basisutvalget denne uka. Denne vodkaen har en viss sødme, men ikke som en likør. Den balanseres av syrligheten i de andre ingrediensene - tranebærjuice og appelsinjuice - som erstatter grapefruktjuicen fra den klassiske oppskriften. I tillegg har barsjef Pål Bagge Skar lagt til (usøtet) granateplejuice og bringebærsirup.

Med litt øvelse kan du lage Sea Breeze akkurat som barsjef Pål Bagge Skar. Foto: Eero

Selv om det finnes mange teorier om opprinnelsen til Sea Breeze, var den først i rekken av den mange Breeze-cocktailene som opprinnelig ble mikset med gin som spritingrediens. I dag er gin erstattet med vodka, og breeze-serien har fått tilskudd av drinker som Bay Breeze og Madras, som alle inneholder tranebærjuice.

Sea Breeze som på Eero - drinkoppskrift

Fremgangsmåte

1. Fyll et highballglass med is, vodka, tranebærjuice og granateplejuice.
  2. Fyll opp glasset med appelsinjuice og topp med bringebærsirup.
  3. Pynt med sitrusskall.

Tips: Denne drinken kan kastes så den blir luftigere og friskere. Da fyller du opp en shaker eller mugge og heller den frem og tilbake mellom beholderne. Til slutt heller i et highball glass med is. Pynt med alle de røde fruktene du kan finne.

Vi byr på flere drinkoppskrifter med Sea Breeze

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Pål Bagge Skar, Eero, Oslo

Vurder oppskriften

Server kyllingfileten som på restaurant med delikat bechamelsaus, stekt sopp og smørstekte rotgrønnsaker

Den tandre kyllingfileten trives godt sammen med en luftig bechamelsaus, stekt sopp og rotgrønnsaker.

Hjemmelagde croissanter

Slik baker du croissanter selv

På samme måte som du blir hekta på croissanter, blir du hekta på å bake dem selv når du først har fått grep på denne type bakst. Det er mye enklere enn du tror.

Når Mont d’Or kommer på bordet, må du ha vin fra Jura i glasset

Og når ost og vin kommer fra samme område, må det bli en match i himmelen. Her får du forslag som dekker hele spekteret av preferanser.

Knallkjøp fra Bordeaux til 200 kroner på et pol nær deg

Knallkjøp fra Bordeaux til 200 kroner på et pol nær deg

Med på kjøpet får du en morsom historie skjult bak etiketten.

Hjemmelagde croissanter

Nytt sølv i nordisk til Nikolai Haram Svolte

Den norske kandidaten i finalen i Nordisk mesterskap for vinkelnere ble slått hårfint av svenske Martin Mortenson.

Storeslem til Park Hotel Vossevangen i Star Wine List

I alt fire av 11 priser som ble delt ut for Norges beste vinkart, havnet på Voss.

Endelig er den her igjen: Slik serverer du klassisk rakefisk

Endelig er den her igjen: Slik serverer du klassisk rakefisk

Rakfisken i mange ulike modningsgrader bare venter på at du skal la deg friste. Den beste fast food som finnes.