Frankrike, Tyskland, Brasil, Tyrkia og Sør-Korea ligger på bunnen i en oversikt over hvor mye tid ulike lands befolkninger bruker på matlaging.
Øverst på listen over de som oppholder seg mest foran komfyren troner India og Ukraina som i gjennomsnitt bruker 13 timer ukentlig på matlaging.
Matgleden er ujevnt fordelt
Men det er grunn til å mistenke mange av innbyggerne i disse to landene for å bruke mye tid til matlaging mer av nød enn av glede.
Men ren matglede er svært utbredt, for 50 prosent av verdens befolkning lager mat med en slik begrunnelse minst én gang i uka. Som vi skal se nedenfor er det imidlertid store forskjeller på hvor glade de ulike befolkningene er i å stå på kjøkkenet.
Det er Tysklands største institutt for forbrukerundersøkelser, GfK, som står bak denne verdensomspennende undersøkelsen om matlaging. 27.000 personer over 15 år i 22 land har svart på spørsmål om kunnskap, erfaring og glede knyttet til matlaging.
Svenskene (og vi med?) er slappe kokker
Gjennomsnittlig bruker de som lager mat 6,5 timer hver uke på dette.
Og kvinner bruker fortsatt mer tid på kjøkkenet enn men, 7,5 timer mot 5 timer, selv om avstanden krymper.
Norge er ikke med, men om vi bruker Sverige som målestokk på skandinavenes forhold til matlaging, ligger gjennomsnittlig tidsforbruk på 5,8 timer som er sjette laveste av de 22 nasjonene.
Matgleden ligger betydelig under gjennomsnittet med bare 21 prosent som mener de virkelig liker å lage mat. Til sammenligning er det 43 prosent av italienerne som mener det samme.
Ingen sammenheng mellom matglede og kunnskap
Kunnskapen om mat er heller ikke mye å skryte av her nord, bare 21 prosent av svenskene mener at de kan mye om mat og matlaging. Mot 50 prosent i Sør-Afrika og 48 i India. Det er generelt de minst «automatiserte» samfunnene som oppgir høyest kunnskapsnivå om mat. Det illustreres ekstra godt ved at blant de «teknofile» sørkoreanerne er det bare 13 prosent matkyndige.
Selv om svenskene skårer like lavt på begge områder, viser undersøkelsen at det ikke er noen sammenheng mellom matkunnskap og matglede. Bortsett fra at i landene hvor man bruker mest tid på kjøkkenet, skåres det også høyt på både matkunnskap og matglede.