Det gjør ikke den ansvarlige redaktøren i Vinforum, og dermed står Dybvik frem på lederplass med sitt tåpelige angrep på de annonsørene som ikke ville støtteannonsere i Vinforum ved juletider. Etter å ha arbeidet i pressen i 20 år, synes jeg det er pinlig å tilhøre samme presseforening som Vinforum. Kanskje Vinforum nå burde vurdere sitt medlemskap i Den Norske Fagpresses Forening og heller slå seg sammen med andre menighetsblader som besverger alle som ikke er med dem og dermed etter egen oppfatning er mot dem.
Jan H. Amundsen Foto: Eva Brænd |
Misunnelse kan føre til så mangt. Nød og mangel på forstand også. Når Dybvik hakker løs på Apéritif fordi Vinforum ikke har lov til å ha annonser for alkoholholdige produkter, blir det ikke bare fattigdommen han viser frem, men også hvor patetisk han er i sin mangel på kunnskap om målgrupper, reklame og det å være redaktør.
Når det gjelder Apéritif, hevder Dybvik at vi vasser i penger til tross for at vi knapt selger et abonnement. Det finnes maksimalt ca 6000 bedrifter i landet Apéritif har lov til å distribuere bladet til. Vi sender ut ca 5000 og dekker altså rundt 80 prosent. Vinforum derimot har hele landets befolkning som målgruppe og dekker i underkant av 0,1 promille av den. Da har vi ikke tatt med løssalget til Vinforum som i følge opplagskontrollen til Fagpresseforeningen er 203 solgte eksemplarer pr nummer. Det siste viser jo en enorm interesse for Dybviks skriverer.
Det Dybvik ikke har forstått er at dette dreier seg om hvor mange lesere et medie har og ikke hvor mange som betaler. TV2 er gratis i motsetning til NRK. Likevel er det tett med reklame i TV2. Kanskje Dyvbik også synes det er urettferdig, altså at noen deler ut produktet sitt gratis som Kåre Valebrokk gjør. Eller er det slik at Dybvik ikke ser på TV2 uansett fordi det er gratis. Heller ikke en landskamp i fotball eller konsert med klassisk musikk fordi han ikke betaler lisensavgift.
Etter at annonsørene og Apéritif har fått sitt i Vinforum, er det andre journalister som får gjennomgå. Dybvik lurer nemlig på omfanget av smøring. Og forteller oss at det er det bare andre som driver med, selvfølgelig ikke Vinforum hvilket vi aldri heller ville ha påstått. Men når den sutrende Dybvik i neste setning kobler det med at ingen annonsører vil ønske god jul i Vinforum og betale for det, er grensen nådd for anstendighet. Integritet har sin pris, hevder Dybvik og viser for alle verden at det ordet har han aldri forstått innholdet av.