Scottish & Newcastle ønsker altså med dette å være med på å føre drikkekulturen inn blant de øldrikkende briter. Andre bryggerier ventes å følge i deres fortspor. De første flasker og bokser med Newcastle Brown Ale, utstyrt med de nye tekstene, ventes å være i salg denne uken.
Selskapets andre ølmerker, som John Smith''s bitter, Foster''s og Kronenbourg blir de neste ut med advarsler.
Forbrukerne får følgende råd: "Ansvarsbevisste øldrikkere inntar ikke mer enn de anbefalte daglige enheter (fire for menn og tre for kvinner)". Teksten plasseres sammen med oversikten over det totale antall enheter i pakningen.
John Dunsmore, direktør i Scottish Courage, sier: - Briter blir stadig mer bevisst over sitt alkoholinntak. Dette takket være det nye enhetssystemet som enkelt forklarer hva den anbefalte maksimale daglige mengde av alkohol i pakningen er. På denne måten blir man mer bevisst sitt eget alkoholinntak.
Coors, som produserer Carling og Grolsch, har allerede git melding om at de fra neste år vil introdusere en liknende merking av sine produkter.
Et eget nettsted, www.drinkaware.co.uk, er åpnet med tanke på den nye merkingen.