Bordeaux-området har 33 kooperativer og sammenslutninger av kooperativer. Det betyr til sammen 2500, av en total på 5400 vinbønder for hele regionen, som leverer druer til kooperativene. De representerer 25 prosent av hele Bordeaux’ produksjon.
En knapp halvpart av dette er vin som merkes med Bordeaux eller Bordeaux Supérieur.
For tjue år siden var prisforskjellen mellom en slik vin og de klassifiserte slottsvinene 1 til 7 eller 1 til 10 for førstecruene. I dag er forskjellene 1 til 100, noe som er en utfordring for regionen som sådan. Ekstremt rike slottseiere på den ene siden og vinbønder på konkursens rand på den andre skaper dårlig stemning.
Men det finnes også positive tendenser. Prisene for vanlig bordeauxvin øker. Mellom 2004 og 2015 økte prisen målt per 900 liter vin fra 780-800 euro til 1250 euro. Spesielt gledelig er det at også kvaliteten øker.
Jobber med risikoviljen
Så langt har bordeauxprodusentene, i motsetning til andre franske områders produsenter, unngått at vinen deres selges til én euro i supermarkedet. I tillegg øker også arealet per vinbonde, fra 9 hektar i 2010 til 12 i 2015. Det betyr at stadig flere har nådd et volum som gjør at de kan leve av det og ikke minst at de kan investere i kvalitetsøkning. Selv om det for mange likevel innebærer å sette seg i gjeld.
Den vanlige måten å belønne vinbønder på er etter volum levert til kooperativet. Nå er en modell hvor kvalitet kommer foran volum, innført. Ved hjelp av verktøy som GrapeScan, som måler sukker- og syreinnhold, samt innslag av råte, premieres de som leverer den beste råvaren.
Selv om dette rent teknisk var enkelt å introdusere, var det vanskeligere å få forståelse for viktigheten og nødvendigheten av kvalitet. Spesielt siden det ofte innebærer å utsette innhøstningen og dermed ta større risiko da været blir mer og mer ustabilt jo senere på høsten du kommer. Ikke alle vinbønder er like risikovillige.
Et annet forhold er hvordan druene fraktes fra vinmarken til kooperativet. En lastebil kan ta opptil sju tonn med druer, men forsvarlig mengde for å unngå at druene blir most underveis, er inntil tre tonn. Det betyr altså flere kjøreturer og høyere kostnader. Men dette er også den eneste måten kooperativene kan håndtere hver leveranse slik at maksimal kvalitet sikres.
Kvalitetsorientert regime
Univitis, Rauzan og Union de Guyenne er tre kooperativer i Entre-Deux-Mers i Bordeaux. De er blant de største og har en klar kvalitetsstrategi. Alle ledes av unge, velutdannete dynamiske personer med vilje til å lage best mulig vin og å erobre nye markeder.
Univitis kontrollerer 2000 hektar og 230 vinbønder. Likevel er det 90 av dem som står for 80 prosent av volum. Kooperativet dekker hele kvalitetsspekteret med flere enn 100 varemerker. Årsaken til den store mengden er sammensatt. For det første deles kvaliteten inn i tre, A, B og C, som igjen er tilgjengelig for så vel restaurant som detaljhandel. Videre lager de en rekke private labels. Dessuten finnes noen av varemerkene som toppvinen Château les Vergnes, i flere utgaver. På toppen kommer alt i tre kulører: rød, hvit og rosé.
Strategien hviler på tre pilarer: total kontroll over verdikjeden, ingen kompromisser hva angår kvalitet og kundeinvolvering. Antall kunder er få. 80 prosent av volum ender hos 20 kunder og 55 prosent i Frankrike. På eksportmarkedet er Asia og Brasil viktige. Dette kooperativet er siden 1992 en av hovedleverandørene til Mouton-Cadet.
Nødvendig markedstilpasning
Rauzan er det største vinfabrikkanlegget i Bordeaux og største produsent av AOC-vin i hele Frankrike. Etter fusjon med et mindre kooperativ i 2008, samler det nå 277 vinbønder, 3200 hektar og en årlig produksjon tilsvarende 23 millioner flasker. Merlot står for 75 prosent av volum for de røde vinene.
Her vektlegges økologisk dyrking samt høy servicegrad. Aromaprofilen til en vin tilpasses den enkelte kundes ønsker. For eksempel tas det avgjørelser for 75 prosent av rosévinvolum allerede om vinteren før innhøstningen og i vinmarken. Roséene lages av cabernet franc siden det gir en ekstra friskhet til vinen. Kontroll med distribusjonen er et annet punkt. Mesteparten av eksporten går til de nye markedene i sør og øst. Mouton-Cadet er en viktig kunde. Det er også Castel som lager konkurrenten Baron de Lestac. Rauzan jobber bevisst med risikoanalyse. Deres største kunde får ikke stå for mer enn 10 prosent av volum.
Union de Guyenne er enda større enn Rauzan med 3800 hektar og 260 vinbønder, og er en sammenslåing av fire mindre koop-er: Blasimon, Genissac, Sempei og Sauveterre.
Det satses mye på arbeidet i vinmarken siden det er avgjørende for kvaliteten på den endelige vinen. Innovasjon er en annen styrke. Deres Crémant Rosé Brut er en stor suksess med mer enn én million flasker solgt rett etter lansering.
Det er all grunn til å tro at denne vinen får følge av flere, også fra andre kooperativer, siden markedstilpasning er helt nødvendig for den kooperativkontrollerte delen av Bordeaux.