Det var under et besøk i Istanbuls Grand Bazaar i 1997 at Oscar Farinetti la grunnlaget for det som nå snart blir 21 gastronomiske sentre i Italia, Japan og USA. New York-utsalget åpnet i 2009, to år etter det første Eataly i Torino, og omsetter for nesten en halv milliard. I løypa ligger planer Chicago og andre byer I USA, Toronto og resten av Canada samt Sao Paulo i Brasil. Det er tydelig at Eataly ikke har registrert navnet i Norge, all den tid en pastarestaurant på Aker Brygge heter det samme.
Egne etiske regler
Eataly er ingen vanlig matkjede, men et senter for det aller beste av italiensk gastronomi, vin inkludert. Og med aller beste mener Farinetti også at produsentene må tilfredsstille SlowFoods krav til renhet og rettferdighet. SlowFood kvalitetssikrer leverandørene på konsulentbasis for Eataly.
Totalt omsatte Eataly for 1,5 milliarder kroner i 2011, og er en aktør som setter spor etter seg. Det jobbes med et sett av etiske regler som leverandørene må bekjenne seg til.
Blant annet blir det forbud mot bruk av kunstgjødsel, insekts- og ugressmidler. Reglene vil være de samme for alle typer matvarer, og strengere enn mange av de etablerte reglene. For eksempel blir tillatt mengde svovel i vin halvparten av det vinmyndighetene opererer med.
Kortere kjeder
– Denne ideen er hjørnesteinen i Vino Libero-prosjektet som også har som mål å korrigere mangelen på balanse i produksjonskjeden, sier Oscar Farinetti til winenews.it. – Det er altfor mange mennesker som tjener for mye på vin som selges for en urimelig pris. Men ikke bare i Italia, vi må skape kortere kjeder og ha både distributørene, internett og den direkte kontakten med forbrukeren i bakhodet. Når jeg ser en flaske barbera til 6-7 euro, som er en ok pris, og jeg oppdager at den som dyrket druene bare fikk 30 cents for kiloen, blir jeg forbanna. Kortere kjeder betyr også mer rettferdighet. Men det nytter ikke å vente at politikerne skal gjøre noe, dette gjør vi selv.
Farinetti som solgte seg ut av elkjeden UniEuro i 2004, har eierandeler i åtte vinhus, deriblant Borgogno som drives av sønnen Andrea etter samme prinsipper som Eataly.