Det er Radobank som rapporter om denne overraskende og ikke minst gledelige utviklingen, melder wownews.se. Byrået har undersøkt hva som ligger bak den internasjonale økningen i etterspørsel etter såkalte premiumviner. Det betyr viner som koster mer enn 120 kroner. (Det er ikke snakk om pris på polet, men i land uten norske alkoholskatter. For sammenligningens skyld kan vi si at undersøkelsen gjelder viner til en polpris på mer enn 150-170 kroner.)
Vet mer enn de eldre
Bakgrunnen for veksten er økt kunnskapsnivå. De unge kan faktisk mer om vin enn foreldregenerasjonen.
Det er særlig land som USA, England, Tyskland og Skandinavia at man ser denne trenden, altså land som tradisjonelt har hatt et høyere forbruk av øl og sprit enn vin.
Men også nye vinkonsumerende land som China etterspør mer og mer bedre viner, spesielt røde.
Undersøkelsen har også avdekket at de yngre forbrukerne er mer bevisst helserisikoen forbundet ved alkoholinntak. Trenden viser også at det drikkes mindre, men av høyere kvalitet.
Prosecco heller enn champagne?
De yngre vinforbrukerne er dessuten mer åpne for nye områder og vinstiler. Dessuten søker de stadig nye opplevelser gjennom vinen, gjerne på tvers av tidligere generasjoners preferanser.
Et par eksempler er prosecco og sauvignon blanc fra Marlbourough som begge har hatt en kraftig etterspørselsøkning i disse gruppene.
Nettet viktig for innkjøp og informasjon
Rapporten peker også på at den tradisjonelle vinomsetningen er et hinder for utviklingen siden det her handler om lavest mulige priser og et fokus på etablerte kundegrupper. De yngre bruker nettet til å orientere seg og ikke minst handle.
– Nettet er bedre egnet for vin enn for annen alkoholholdig drikk. På nettet kan man på en kostnadseffektiv måte skaffe seg veldig mye informasjon om produktet. Vin ligger dessuten i et prisleie som gjør at fraktkostnadene ikke blir like følsomme som for øl, forteller Marc Sircco som står bak rapporten.
Han spår at de store varemerkene snart kommer til å dominere netthandelen på samme måte som de har tatt over salg av vin gjennom dagligvare og annen detaljhandel. På nettet blir det dessuten lettere for spesialistene å finne sine kunder og de nye vinforbrukerne søker mer enn gjerne opp informasjonen selv.