Brasiliansk suksess
På Brenneriet i Lillehammer har de suksess med Churrascaria.
Redaksjonen
21 Oktober 2008 - 15:00
- Finanskrisen har ikke kommet hit, sier kjøkkensjefene Pål Espen Halvorsen og Kjetil Liljebäck ved Brenneriet.
Det betyr at folk spiser Churrascaria med begge hender til fast pris.
Navnet tilhører de tradisjonelle grillrestaurantene i Brasil, og har spredt seg over hele verden. Alle typer grillet kjøtt skjæres ved bordet direkte fra digre spidd. Tilbehøret velges fra en buffét.
Nå altså tilbudet kommet til Brenneriet på Lillehammer, som det første i Norge.
Sliter med navnet
Det uttales «tsjuraskaria», med trykk på i'en.
- Vi sliter litt med navnet selv, men det går seg til. Folk har i alle fall tatt veldig godt imot tilbudet. De føler de får vatula for pengene og jungeltelegrafen går, sier de to.
Eat, play and dance
I forkant av nysatsingen var kjøkkensjefene, eierne og interiørarkitekt Henrik Skarland på tur jorden rundt. De har prøvespist og blitt inspirert på minst ti forskjellige churrascariaer, blant annet i Bangkok, Milano og Lisboa.
Hjemme i Lillehammer ble ideen satt ut i livet, blant annet ved en investering på rundt én million kroner, ifølge kjøkkensjefene.
Nå er det restaurant på dansegulvet tidlig på kvelden, før nattklubben åpner som vanlig.
- Eat, play and dance, er slagordet vårt. Den oppfordringen er det mange som tar, og folk har fortsatt mye penger, sier Halvorsen og Liljebäck.
- Vi har vært bortskjemt med godt besøk, men vi må være på hugget. Huke tak i folk, og beholde dem. Det skal vi klare, sier de to til hyttepuls.no.
Forsiden akkurat nå