Denne uken kom «papp-kaffe» med Starbucks-logo på plass i norske matbutikker og kiosker. Nå er det også klart at Starbucks vil etablere kaffebarer i Norge.
- Sannsynligheten er svært stor for at det blir innen tre år, sider Communications Manager Carole Pucik ved kjedens europeiske hovedkontor til Dagens Næringsliv.
Starbucks lar seg ikke skremme av at Norge allerede har flere etablerte kaffekjeder. I flere andre land har kjeden samarbeidet med eller kjøpt opp eksisterende aktører i markedet.
- Å gå gjennom en lokal partner er den raskeste måten å få fotfeste i markedet, bekrefter hun - men hun vil ikke si om det allerede pågår forhandlinger.
Pucik understreker imidlertid at kjeden er godt kjent med norske og skandinaviske markedet.
Starbucks har satset spesielt på trafikknutepunkter i nye land i Europa. Slik kan det også bli i Norge.
- Vi vil nok satse på en flyplass eller jernbanestasjon også her, sier Carole Pucik til Dagens Næringsliv.
Starbucks har nesten 17.000 butikker i over 50 land, og i Europa er kjeden på plass i Tyskland, Storbritannia og Frankrike.
Stockfleths, som har seks kaffebarer i og rundt Oslo, er blant aktørene som får en ny konkurrent. Daglig leder Einar Kleppe Holthe omtaler Starbucks' osloplaner som «spennende».
- Det blir morsomt å kunne sammenligne seg med verdens største kaffekjede. Vi tror på vårt konsept, som er annerledes enn deres. Oslo har en kaffebevisst befolkning som evner å betale for kvalitet. Nå må vi bare gjøre det vi kan best enda bedre for å møte konkurransen, sier han til Oslopuls.no.
Verken Kaffebrenneriet eller Stockfleths har snakket med Starbucks om et mulig samarbeid, opplyser Paulsrud og Kleppe Holthe til oslopuls.no.