Ideen er enkel. Just-Eat samler alle tilgjengelige restauranter, pr nå i stor-Oslo, Akershus, Buskerud, Østfold og Vestfold, på en webside hvor brukerne kan studere de ulike menyene, lese andre kunders vurderinger av de enkelte restaurantene, og bestille mat online.
Du velger selv om du vil ha maten levert på døren hjemme eller om du vil hente den på den utvalgte restauranten. Just-Eat har allerede avtaler med 85 restauranter i flere byer. Innen sommeren kan kunder velge mellom hundrevis av restauranter i flere store norske byer.
- Det gir forbrukerne stor valgfrihet. Du velger selv hvor du vil bestille og hva du vil ha. På Just-Eat-siden kan du bestille alt fra pizza til stekt rødspette, sier country manager i Just-Eat Norge, Lars Ove Ødegård, i en pressemelding.
Nettstedet har vunnet en rekke forbrukerpriser, blant annet for beste E-service. Kundene velger selv om de vil betale med kort eller kontant når maten leveres på døren.
For restaurantene i nettverket er dette en enkel og lønnsom måte å øke kundemassen på. Med Just-Eat vil den lokale restauranten nå ut til enda flere kunder en hva man klarer på egenhånd. Just-Eat står for marketing, formidling og den tekniske løsningen. Restaurantene lager og leverer maten.
I Norge viser undersøkelser av 40 prosent av de som bestiller takeaway er kvinner. Tilbudet er like populært hos familier som single.
- Takeaway er en hjelp for alle som har en travel og hektisk hverdag. Å bestille mat på nett er praktisk og enkelt for både familier, single og som overtidsmat. markedet er i sterk vekst. På Just-Eat.no kan folk velge akkurat den maten de har lyst på, sier Ødegård.
I Norge har allerede 85 restauranter blitt en del av nettverket og tjenesten er i første omgang lansert i stor-Oslo, Nedre Romerike, Drammen, og byene i Øst- og Vestfold men blir raskt utvidet til Bergen, Stavanger og Kristiansand. Takeawaymarkedet er i sterk vekst og vokser med ni prosent årlig på europeisk basis.