Siden lanseres i dag i en norsk versjon. Det vil si, språket er engelsk, men versjonen er tilrettelagt for norske brukere.
Websiden og konkurransen skal ligge ute til november i år. Det blir tre vanskelighetsgrader i spillet.
- Vanskelighetsgradene blir lansert med rundt halvannen måneds mellomrom. Så kan deltagerne eksamineres ut etter hvert, sier Brand Manager Nina Nordsæter Hernes i Bibendum.
Foruten å lage en morsom konkurranse er målet å bidra til økt kunnskap om single malt whisky.
- Målet er kunnskapsøkning, ja. Vi ønsker jo å øke kunnskapsnivået på single malt i bransjen. Samtidig er det jo vi som har Glenfiddich og det er et sterkt merkenavn. Men sånn i bunn og grunn er det jo å øke kunnskapsnivået på single malt som er poenget vårt, sier Hernes.
- Dette er selvsagt en konkurranse for bransjen. Når du kommer inn på siden må du krysse av for om du er i bransjen eller ikke, og alderen for å delta er satt til 20 år.
Er dette bare en morsom sak eller ønsker dere å nå ut til en hovedmålgruppe?
Har sertifikatet noen verdi, eller er det bare en gimmick i bransjen?
- Begge deler, det er jo noe helt nytt. Det er jo ingen offisiell benevnelse å bli Master of Malt. Men samtidig blir jo konseptet mer og mer kjent. David Stuart har signert diplomene. Han er Malt Master & Blender i William Grant and Sons. Og det skader jo ikke å øke kompetansen sin, sier Hernes.
Du finner konkurransen her.