Vil trene servicebedrifter
Norske servicebedrifter burde ha mer fokus på å selge produkter og tilleggsprodukter enn å bare selge det kunden ber om.
Redaksjonen
03 Mars 2008 - 15:00
Det mener i alle fall daglig leder Terje Bjørkhaug i Sellit.
Mersalg
- Vi mener selvsagt ikke at reiselivsbedriftene ikke skal gi god service til kunden. Det skulle bare mangle. Det er god service som sikrer at kunden kommer tilbake og handler neste gang også, sier Bjørkhaug til boarding.no.
Et eksempel
Bjørkhaug kommer gjerne med et eksempel.
- Dersom du får tilbud om å oppgradere rommet for å få tilgang til badekar, musserende vin og et fargerikt fruktfat for noen hundrelapper ekstra oppleves dette som god service. Og hvordan vil du som kunde føle deg mottatt dersom resepsjonisten på hotellet tilbyr seg å reservere bord i restauranten, slik at dere er sikret et flott vindusbord for kvelden? Selvsagt som god service, men samtidig har resepsjonisten sørget for at middagen blir servert i hotellets egne restaurant, sier han.
Siden 2001 har salgstreningsbedriften Sellit kurset tusenvis av ansatte innenfor hotell- og restaurantbransjen i å bli bedre selgere, selv om de fleste ikke har sitt daglige virke innenfor salg.
Konkurranseutsatt
- Dette er en ekstremt konkurranseutsatt bransje hvor alle ansatte i bedriften må ha riktig fokus. Ved å sette felles mål, blant annet ved å skape selgere i hele bedriften, vil både kundetilfredsheten - og ikke minst omsetningen, øke betraktelig, sier Bjørkhaug.
Sammen med kollega Øystein Vangsnes holder han salgsrettede kurs for blant annet resepsjonister, bookingansatte, servitører, kurs- og konferanseverter og selgere på hoteller og restauranter over hele landet.
Forsiden akkurat nå