Vil opprinnelsesmerke kjøtt
NHO Reiseliv vil samarbeide med Landbruks- og matdepartementet. Målet er å finne løsninger for frivillig opprinnelsesmerking av kjøtt i norske restauranter.
Redaksjonen
07 September 2007 - 17:00
- En slik frivillig ordning vil være et konkurransefortrinn for seriøse aktører. Forutsetningen er at den er enkel for bedriftene å administrere, sier administrerende direktør i NHO Reiseliv, Knut Almquist til hjemmesiden.
- Det er ønskelig å få til et samarbeid om bedre merking av kjøttets opprinnelse helt frem til forbruker, enten det er kunden i butikk eller spisegjester, sier landbruks- og matminister Terje Riis Johansen.
Bakgrunnen for tiltaket er blant annet flere saker om smugling av kjøtt de siste månedene.
Vil lytte
Almquist lover at NHO Reiseliv skal bidra til å finne gode løsninger for kjøtt som skal serveres på restauranter.
- I et slikt arbeid er det viktig at bedriftene selv er med, og vi vil raskt involvere medlemsbedrifter for å få innspill og råd, sier han.
Konkurransefortrinn
Almquist mener at bedrifter som kan opplyse hvor maten de serverer kommer fra vil få et konkurransefortrinn som gir gode muligheter for positiv markedsføring og styrket omdømme.
Vil tape
- Og omvendt vil useriøse aktører tape om en slik merking blir etterspurt. Det gjelder for eksempel restauranter som selger smuglerkjøtt. At slike aktører blir identifisert og taper konkurransen om kundene er viktig. Ikke bare for at man skal kunne stole på at maten er trygg. Det er også viktig for at alle skal kunne konkurrere på like vilkår innenfor de rammer loven setter, sier Almquist.
Forsiden akkurat nå