I de fleste dagligvareforretninger står et titalls kasser med øl, midt i butikken og lett synlig for kundene.
Nå kommer forslaget om at øl og rusbrus skal plasseres i egne rom i dagligvarebutikkene. Hensikten er å unngå at folk blir fristet til impulskjøp av alkohol når de handler melk og brød. Det er Edvin Hurlen i Arbeiderbevegelsens rus og sosialpolitiske forbund som setter fram forslaget.
Han mener det øl og rusbrus kan behandles på samme måte som tobakk, som nå står gjemt bak grå merkelapper i butikkene.
- Det var mange protester på forhånd, men nå har det roet seg, og tobakken har blitt noe utenom vanlig dagligvarehandel. Det samme håper vi å få til med ølet, at øl ikke skal behandles som en vanlig dagligvare. Det er et rusmiddel, og bør behandles deretter, sier Hurlen til NRK.
Psykolog Ingjerd Meen Lorvik støtter forslaget, og mener øl også kan sammenlignes med spilleautomatene som tidligere stod utplassert i dagligvareforretninger.
Egne ølrom møter motstand i bransjen, som tror det fort vil koste sekssifrede beløp å bygge om en butikk.
Leder i Bryggeri- og drikkevareforeningen, Petter Nome, sier til Dagligvarehandelen at forslaget er en alkoholpolitisk blindgate.
- Jeg tviler ikke på at motivene er de alle beste, men dette kan umulig være gjennomtenkt, sier Nome.
- Å gjemme bort øl i butikkene, vil være en gavepakke til store utenlandske produsenter av øl, vin og brennevin. Han peker på at norske bryggerier gjennom flere tiår har vært hardt presset av store internasjonale alkoholprodusenter.
- Mens ølsalget går ned, øker forbruket av de sterkere alkoholtypene. Det skyldes en kombinasjon av kulturelle trender, norsk alkoholpolitikk og vin- og brennevinsleverandørenes meget effektive markedsføring mot norske forbrukere, mener han.