Viktig møteplass
Sjømatmessen China Fisheries ble i år arrangert i Dalian og øker voldsomt i størrelse og betydning. Messen er nå fiskerinæringens viktigste internasjonale møteplass i Asia.
Redaksjonen
19 November 2007 - 09:00
- China Fisheries ser ut til å bli Asias svar på European Seafood Exposition og stadig flere norske eksportører prioriterer å delta på denne messen, sier Åshild Nakken som er Eksportutvalget for fisk sin fiskeriutsending i Kina.
I år deltok selskapene Norway Pelagic, Seaborn og Marine Harvest med egen stand i samme område som Eksportutvalget for fisk og Innovasjon Norge.
Viktig
- Jeg tror det er viktig for Norsk fiskerinæring å være tilstede på denne messen. Bedriftene som deltar rapporterer at de oppnår gode kontakter og at China Fisheries er god møteplass for eksisterende kunder, sier Nakken.
Voksende marked
Kina er et hurtig voksende marked for norsk sjømat. Den gode økonomiske utviklingen i landet og en økende middelklasse gjør at flere har råd til å kjøpe norsk fisk og da spesielt norsk laks. Den stadig voksende kundegruppen finner også lettere norsk fisk ettersom et økende antall super- og hypermarkeder bedrer distribusjonen.
Så langt i år er det eksportert 6 840 tonn laks fra Norge til Kina. Sammenlignet med perioden januar til oktober 2006 er økningen 85 prosent. Den samlede sjømateksporten var ved utgangen av oktober på 808 millioner kroner som bringer eksporten til samme nivå som den var på samme tid i 2006.
Mye sjømat
Kinesere spiser mye sjømat og i tillegg til tradisjonelle sjømatprodukter fra Norge som laks, pelagiske fisker, torsk og kveite ble det på årets messe også sjøpølse presentert som et eksportprodukt fra Norge. Fire kinesiske kokker demonstrerte kinesiske retter basert på norske råvarer og til tider var trengselen stor foran EFFs stand. Serveringsforslagene for sjøpølse og annen norsk sjømat så absolutt ut til å falle i smak.
Mange av kokkene har jobbet for norsk sjømat i en årrekke og utgjør et team av kokker som benyttes i promotering av norsk fisk. Disse kokkene driver opplæring av butikkansatte, restaurantkokker, kokkeelever og promoterer norsk fisk på møter og seminarer som EFF arrangerer.
Fantastisk jobb
- De kinesiske kokkene er av uvurderlig betydning for vårt markedsarbeid i Kina. Som døråpnere, ambassadører og ikke minst utviklere av nye oppskrifter med norsk sjømat gjør de en fantastisk jobb. Ved å bruke disse kokkene på messen og la dem jobbe på et norsk område tror jeg vi har funnet en form som gjør norsk sjømat godt synlig på China Fisheries, sier Nakken.
Forsiden akkurat nå