- Undersøkelsen bekrefter at det ikke er på grunn av smaken at så mange kjøper øl i utlandet. Årsaken er nok heller de høye norske ølavgiftene, sier administrerende direktør Terje Aass i Aass Bryggeri.
I år handler nordmenn øl i utlandet tilsvarende produksjonen til to mellomstore norske bryggerier.
Terje Aass mener norsk bryggeritradisjon har en solid posisjon i folks bevissthet.
- Norsk øl står for kultur, tradisjon og kvalitet. Folk vet at vi bruker rene råvarer i norsk øl, og at vi har gode bryggmestere her i landet.
Jevnt fordelt
De mest patriotiske øldrikkerne finner vi i trøndelagsfylkene og i Møre og Romsdal. Her mener 62 prosent at norsk øl er best. Oslo er fylket med lavest andel norske ølpatrioter, 42 prosent.
Folk over 40 år er mest glad i norsk øl, og det er litt flere menn enn kvinner som velger norsk.
Inntekt spiller ingen stor rolle for folks ølvalg, men høytlønte drikker litt mer utenlandsk øl enn andre. Det samme er tilfelle med universitetsutdannede.
Ny nisje Harald Berentsen ved det lille bryggeriet Berentsens Brygghus i Egersund sier det er en gryende interesse for spesielle øltyper i Norge, og interessen vil øke i omfang de neste årene.
- Jeg tror vi vil få en hel underskog av ulike typer nisjeøl der bryggeriene eksperimenterer med forskjellige typer humle. Det vil øke mangfoldet av norskprodusert øl, sier Berentsen.
Han sier denne utviklingen har kommet for fullt til USA, og i en rekke land i Europa.
- Danmark får nå også flere små nisjebryggerier som lager særegent øl.