I løpet av 2000 drakk nordmenn til sammen 75 millioner liter flaskevann, og alt tyder på at konsumet vil fortsette å øke fra fjorårets rekordnivå. Det er særlig i Oslo og Akershus at flaskevann er i ferd med å bli oppfattet som en vanlig dagligvare. Det viser en ny landsrepresentativ undersøkelse Norsk Gallup har gjennomført på oppdrag fra Coca-Cola Norge. Totalt 482 kvinner og menn i aldersgruppen 20 til 49 år har deltatt i undersøkelsen.
Ikke vanlig dagligvare - ennå Selv om nordmenn har endret sine mat- og drikkevaner i mer kontinental retning de senere årene, ligger vi langt etter i konsum av flaskevann pr innbygger, og flaskevann regnes fremdeles ikke helt som en vanlig dagligvare. 27 prosent av de spurte er enige i at flaskevann er dagligvare på lik linje med juice, mens 41 prosent er helt uenig.
I Oslo og Akershus tenker folk litt annerledes enn det landsgjennomsnittet gjør. En tredjedel fra hovedstaden og området rundt mener flaskevann er en helt vanlig dagligvare. Andelen som sier seg helt uenig (32 prosent) er heller ikke like stor som for landet for øvrig. Folk fra Sør- og Vestlandet er mest uenige i at flaskevann hører hjemme i handlekurven til daglig. Likevel tror 24 prosent av de spurte innenfor samme område at de kommer til å kjøpe mer flaskevann i fremtiden. Det samme tror 28 prosent av de spurte fra Oslo og Akershus.
- I første omgang kan det virke som om det er en liten andel som mener vann er en vanlig dagligvare, men vi skal bare få år tilbake før holdningen var en helt annen enn den som er avdekket i undersøkelsen, sier informasjonssjef Øystein Bonvik i Coca-Cola Norge.
Rent er viktigst At vannet vi drikker er rent, opptar de aller fleste, men vi er ikke lenger overbevist om at vannet i springen er fritt for bakterier, rester av jern fra rør og annen forurensning. Bare 23 prosent mener at vannet de får i kjøkkenkranen er veldig rent, mens 59 prosent mener springvannet er ganske rent. At vannets renhet er det viktigste understrekes av at det er langt viktigere at vannet er rent enn at det kommer fra en naturlig kilde. 84 prosent sier det viktigste for dem er at vannet er rent stilt opp mot betydningen av at vannet kommer fra en naturlig kilde.
- Rent nok, er ikke godt nok for mange. Vi merker at folk kjøper vann fordi de vil ha en garanti for at det de drikker ikke inneholder bakterier og annen forurensning. Dessuten synes mange at renset vann har en mer behagelig smak. Det viser også mottagelsen som Coca-Colas egen merkevare innenfor vannsegmentet, BonAqua har fått i det norske markedet, sier Bonvik.
45 prosent av de spurte drikker vann fordi det øker følelsen av velvære. Det er spesielt kvinner som synes vann har den effekten. Mens 52 prosent av kvinnene er enig i utsagnet, er prosentandelen 38 for menn.
Vil bytte ut kaffe og te Over 62 prosent av oss mener vi burde erstatte noen kopper kaffe eller te om dagen med et glass vann. Oppfatningen er mest utbredt blant de eldste deltakerne i undersøkelsen. I aldersgruppen mellom 40 og 49 år mener 67 prosent at de drikker for mye kaffe og te og at de burde erstatte noen kopper med vann. Det er 53 prosent i aldersgruppen 20-29 år som mener det samme.