Variasjon i hotellprisene
Hoteller i Norge har begynt å prise rommene ut fra bestillingstidspunkt og etterspørsel.
Redaksjonen
06 November 2007 - 11:30
- Vi har gått over til et prissystem som ligner på det flyselskapene opererer med. Tidlig bestilling øker sjansen for å få en lav pris, forteller administrerende direktør Geir Lundquist i Scandic Hotels AS til Aftenposten
Ulike systemer
Det finnes ulike systemer hos de forskjellieg hotellkjedene, men for gjestene blir konsekevensen den samme. Rommene er dyrest når hotellene forventer alt det blir fullt. På dager med forventet stor trafikk reduseres dessuten antall rom i den laveste priskategorien. Dette er akkurat slik man gjør det i flyselskapene.
Ikke listepris
- Enkelte hoteller ser ut til helt å ha forlatt listepriser, men tilpasser seg med vesentlig høyere priser på dager hvor det er forventninger om at det skal bli helt fullt, sier bedriftsrådgiver Per-Erik Winther i Horwath Consulting AS.
Bekymret
På dager med stor etterspørsel blir prisene høyere enn den gjennomsnittlige romprisen som nå ligger på 844 kroner per natt. Reiselivsbransjens egne folk begynner nå å reagere. De er bekymret for den langsiktige effekten, som for eksempel når tyske turoperatører får beskjed om en prisøkning på 30 prosent.
Per- Erik Winther mener at noen hoteller driver risikosport. Med rompriser over 2000 kroner for et standardrom kan den kortsiktige gevinsten fort bli "spist opp" av langsiktige negative virkninger.
Forsiden akkurat nå