Clara - shandy på spansk

Sitronsmaken på ølet kan du tilsette selv - med hjemmelaget limonade blir øldrinken perfekt
Foto: (nito100)

Selv om sommertemperaturene hos oss ikke kan konkurrere med søreuropeiske tilstander, smaker denne spanske klassikeren utmerket også her nord.
21 Juli 2023 - 12:00

Det finnes knapt en enklere drink enn clara/shandy - 50/50 øl og limonade. Men for maksimal smak må du være nøye med hva du blander. En tynn pilsner og sitronbrus er ikke spesielt sexy, men selvsagt lettvint.

Hvis du legger mer sjel i utvalget kan du få en riktig så god smaksopplevelse. En ipa eller pale ale med god og fruktig humlekarakter, og hjemmelaget limonade - med eller uten kullsyre - gir en sommerlig smak du ikke en gang opplever på sydenturen (for dere brukes som regel billigste/enkleste løsning).

Styrken på drinken avgjøres av ølkomponenten, butikkøl er aldri sterkere enn 4.7 prosent, mens (india) pale ale på polet stort sett ligger på 6-7 prosent.

Her finner du utvalget av (india) pale ale på polet

Slik lager du limonade selv

Om du ikke er klar for å lage din egen limonade, kan du selvsagt kjøpe den, noen velassorterte butikker som Coop og Meny har sine egne merker. Sitronbrus eller brus med sitronsmak som det heter, er selvsagt en mulighet, men smaken blir noe industriell og kunstig. Det finnes noen få småskalaprodusenter som jobber med ren frukt som Grimstad, og det er verd å sjekke ut.

Se våre andre oppskrifter på drinker med øl

Clara - shandy på spansk drinkoppskrift

Fremgangsmåte

1. Sørg for at øl, limonade og glass er avkjølt.
  2. Fyll øl i glasset og topp med limonaden.

Aller best blir det med hjemmelaget limonade, med eller uten kullsyre. Du kan selvsagt bruke brus med sitronsmak, helst småskalabrus som den fra Grimstad, men industribrus som 7Up eller Sprite er selvsagt mulig.

Slik lager du limonade selv

Tips: Denne drinken vil smake forskjellig etter hvilken type øl du bruker. Et lyst og lett pilsnerøl gir en mer nøytral drink, mens en ipa med tydelig sitrushumlekarakter vil backe opp sitronsmaken fra limonaden.

Se andre drinkoppskrifter med øl

Her kan du søke i Apéritifs drinkbase med over 2000 oppskrifter

Bli abonnent på aperitif +  og oppnå store fordeler samtidig

Lag din egen personlige bartender enten ved å legge denne oppskriften direkte inn fra aperitif.nos oppskrifter eller komponere dine egne

Få ukens drink som nyhetsbrev

Sendt inn av Apéritif

Vurder oppskriften

Heldig er den som har bursdag og får denne servert

Jack Daniel's som balanseres med friske bringebær og syrlighet fra tranebær samt toppes med champagne er en bursdag verdig. Den smaker fortreffelig også resten av årets 364 dager.

Barnebursdag? Bak denne lettvinte traktorkaken

Du behøver ikke ha egen traktor (eller være et barn) for å få lyst på denne kaken. Ikke er den vanskelig å få til heller.

Hvis du trodde fårikål er det samme over hele landet, ta en titt på disse oppskriftene
Oppskrifter på fårikål

Den tradisjonelle, velsmakende fårikålen kommer i mange forskjellige varianter alt etter hvor i landet du befinner deg - se oppskriftene her.

60 år gammel vin til knallpris

60 år gammel vin til knallpris

Denne godbiten koster bare 498 kroner – perfekt som gave eller til deg selv på julaften - om du klarer å holde deg.

Slik velger du vin til fårikål
Mat og vin i kombinasjon
Vin til fårikål

Slik velger du vin til fårikål

Stadig flere serverer fårikål som festmat, men hva serverer vi å drikke til den norske klassikeren?

Park Hotel Vossevangens vinkart fortsatt blant verdens beste

I The World's Best Wine Lists Awards 2024 fikk hotellets vinkjeller hele to priser.

Smak 8 viner fra prestisjefylt spansk produsent
Vinsmaking i Oslo 14. november

Smak 8 viner fra prestisjefylt spansk produsent

Hold av den 14. november. En av "50 World Most Admired Wine Brands" kommer til Norge har med seg 8 spennende viner til deg!

Oppskrifter på fårikål