– For et lite firma i en oppstartfase er det en stor ære og anerkjennelse å motta tilliten til et så viktig historisk bryggeri, sier daglig leder Jon S. Smith Johnsen i Malting House. Importselskapet har inngått en avtale om norsk distribusjon av øl fra bryggeriet Tucher Bräu i Nürnberg.
Tucher produserer hveteøl i flere varianter, pils og sesongøl som Bajuvator Doppelbock og juleølet Christkindlesmarkt Bier. I tillegg produserer bryggeriet flere andre spesialøl som vil komme til Norge etter hvert.
På Vinmonopolet blir Tucher Helles Hefe Weizen tilgjengelig i det faste sortimentet med en 50 cl boks fra 1. juli 2012, mens Tucher Pilsner og Hefe Weizen blir tilgjengelig på flaske til horeca fra midten av mai, skriver Maltung House i en pressemelding.
LES OGSÅ: Vi er mer glad i det sterke
Tucher Bräu kan spore sin historie tilbake til året 1672. Da startet ølproduksjonen av hveteøl etter renhetsloven under navnet Städtisches Weizenbrauhaus. Rundt året 1856 ble bryggeriet overtatt av familien von Tucher, som ga bryggeriet navnet Freiherrlich von Tucher‘sche Brauerei. Allerede på den tiden var eksport viktig, og to tredjedeler av bryggeriets produksjon ble eksportert.
I dag blir Tucher eksportert til rundt 21 land, ølet har mottatt elleve gullmedaljer fra tyske DLG og er anerkjent før førsteklasses kvalitet
LES OGSÅ: Edelt metall til Nøgne Ø
Importfirmaet Malting House AS er etablert av Henrik Holst og Jon Sigurd Smith Johnsen. Sistnevnte er majoritetseier og daglig leder i firmaet. Han kommer fra stillingen som Senior Brand Manager hos Multibev, et selskap i Solera-gruppen. Her var han ansvarlig for øl-porteføljen. Han har jobbet i importbransjen siden 2005.
Henrik Holst forlot Eurowine og Solera-gruppen i 2011, og er eier og daglig leder i Holst Wines AS, som er minoritetseier i Malting House AS. Han har lang fartstid innen vin- og brennevinsbransjen i Norge, og var tidligere både deleier og deltaker i ledergruppen i Eurowine.
– Det har vært frustrerende at noen av verdens fineste øl ikke har vært tilgjengelig i Norge. Den kunstige grensen på 4,7 % har gjort at de fleste importører jakter volumprodukter, gjerne i pils-segmentet, som passer til norsk dagligvare. Fokuset for Malting House er sterkøl og vi ønsker å utvikle ignorerte segmenter, sier sier Holst og Smith Johnsen.
– Det er for eksempel trist at en stor ølnasjon som Tyskland ikke er representert i Norge med en altbier, en kölsch, en dortmunder, en münchener eller en rauchbier. Vi jubler for Vinmonpolets økende interesse for øl, og ser med glede frem til å kunne tilby nye og spennende øltyper til Vinmonopolet og horeca.