I følge studien er konsumet på druebasert vin globalt i overkant av 30 mrd flasker, og anslår konsumet frem mot 2008 til å øke med 6,4%, eller 31,66 mrd flasker. Verdien på det globale salget er det samme som for verdens kosmetikkindustri, og tre ganger så stor som musikkindustrien.
Italia, Frankrike og Spania representerer nesten 1/3 av verdens totale konsum (31,4%) i 2003, men mens konsum per kapita i Italia er økende (+3,3% 1999-2003), er den synkende for Frankrike (-15,1%) og Spania (-10,3%) i den samme perioden. For vårt område er det forespeilet at konsumet for de skandinaviske land og Russland vil gå forbi Spania i 2008. Det skandinaviske markedet har økt enormt (+22,7%) over fire år (1999-2003), og er forespeilet en fortsatt god vekst frem mot 2008 (med 21,2%).
Sør-Afrika er spådd en voldsom produksjonsvekst i perioden 2004-2008 (med en økning på 35,8%), og vil dermed gå forbi land som Chile, Portugal og Tyskland og bli verdens 7. største vinproduserende land.
Distribusjonen i salget når det gjelder priskategorier, viser at viner i mellomklassen og høyere prisklasse er fremadstormende. I 2003 var 77,3% av verdens vinsalg vin under US$5, og det er forventet en stigning på 3,1% frem mot 2008. Kategorien av viner mellom US$5-10 har 17,6% av salget for 2003, med en forventet utvikling på +17,6% i de samme periodene. Den samme trenden finner vi hos viner over US$10 som, skjønt de har en andel på 5,2% av markedet, kan forventes opp mot +17,8%. Konklusjonen av dette er at konsumentene helt klart heller mot høyere kvalitet på produktene og at de bruker mer penger på vin.
Det er likeledes tre land som utmerker seg som ledende importører av vin; Tyskland, Storbritannia og USA, som står for 40% av den totale importen.
Asia er det predominerende marked for sprit med en markedsandel på 57,7% i 2003, og med et meget høyt per kapita konsum (33,2 liter/kapita i Sør-Korea). Dette markedet er forventet å vokse med 15% til 2008.
Europa er verdens nest største spritmarked med 25,2%. Det generellemarkedet for vest-Europa er noe synkende, men før øst-Europa er trenden en helt annen. Russland har hatt en enorm vekst i salget, med hele +48,7% i perioden 1999-2003 - en vekst som ventes å flate noe ut over de kommende år.
Vodka har med sine 18% den største delen av markedet, med mer enn halvparten av konsumet på det russiske markedet. Veksten har vært høy de siste årene (+39,8% 1999-2003) og er forventet å fortsette, men i et noe mer moderat tempo (+11,3%).
Kilde: Vinexpo - IWSR/GDR 2005