Den 11. november 2022 åpnet et av Norges mest ambisiøse barprosjekter. Posthallen Drinkhub ligger i den 2000 kvadratmeter store hallen av granitt og marmor med en takhøyde på 11,4 meter som huset tidligere Oslos hovedpostkontor.
Den rommer nå intet mindre enn 10 barer med felles bestillingsløsning og serveringsområder med plass til inntil 550 gjester. Posthallen Drinkhub kan derfor sammenlignes med en street food-hall, bare at her er hovedfokuset på drikke.
- Det har vært en drøm siden 2018 å samle en rekke barkonsepter under ett og samme tak, sier Erkan Yelkenci som sammen med medeier Alexander Breivik og Radko Urbanyak i Creative Bars AS, står bak konseptet.
- Her skal du ikke høre «nei, det har vi ikke». Dermed får alle sine ønsker oppfylt, enten du vil ha en cocktail, øl eller vin, og uten å måtte dra videre, forklarer Erkan.
Erkan trekker fram muligheten Posthallen Drinkhub gir for bartendere til å starte opp sitt eget, med mye lavere risiko, all den tid de bare leier seg inn med sitt konsept, i en allerede ferdig bygd bar. Interiørdesignen er derfor felles for alle og hele arealet, så den enkelte bareier tar bare med seg innholdet.
Magi med akevitt
Selv startet Erkan med tomme lommer da han åpnet ginbaren Chair på Løkka i 2014, så han har kjent på kroppen hvordan det er å ta stor risiko.
- Om et av barkonseptene skulle bli så suksessfulle at bareieren ønsker å ta det videre og åpne et annet sted, ja, så er det også en del av meningen og mulighetene som ligger i denne avtalen, forklarer han.
Den innebærer også økonomisk bistand i form av regnskap og ikke minst felles markedsføring. Erkan forteller dessuten at alle bartenderne han tok kontakt med da ideen begynte å ta form, takket ja på stedet.
Selv har Erkan tatt med seg ginbaren til drinkhuben. Chair er da én av i alt åtte barer og plassert i den ene enden av den store hallen. Fire av barene ligger på hver sin side av hallen og serveringsområdene. Seid er Magnus Thorseths og partner Stig Ove Sæters nordiske bar med akevitt i hovedsetet. Seid er betegnelsen på den norrøne magien, og gir derfor løfter om magiske kombinasjoner.
Målet deres er imidlertid å ufarliggjøre akevitt, for det er ikke til å komme fra at folk ofte er redde, enten fordi de har hatt et eller annet ublidt møte med dette urnorske brennevinet, eller fordi de tror de ikke liker det.
– Vi ønsker å vise at det er et brennevin som kan nytes hele året, ikke bare i juletiden. De fleste blir veldig positivt overrasket over at det er akevitt i drinkene, og da har vi oppnådd det vi ville, smiler Magnus.
Fra starten er det en meny med fem drinker som er beskrevet på en måte som gjør det lett for gjesten å forstå. Den de har størst forhåpning til – som skal åpne flest øyne og ganer for akevitt og dermed bli Seids storselger – er Cucumber Spritz. Den består av Nuet aquavit, St. Germain hylleblomstlikør, Cocchi extra dry, agurkvann, cordial og kullsyre. Fire av dem fem signaturdrinkene i startmenyen har akevitt som hovedingrediens.
Events på dagtid
- Vi bruker mye tid på forberedelser og klargjøring av drinkene på forhånd. Vi ønsker at det skal se flott ut og at gjestene ikke skal vente lenge for å få en drink. Litt som et kjøkken som klargjør alt av ingredienser tidligere på dagen så gjør vi det samme med drinkene. Vi prøvesmaker, sørger for at kvaliteten alltid er høy og at gjestenes tid i baren heller kan brukes til å få en opplevelse av smaker samt inspirasjonen bak drinkene, forklarer Magnus Thorseth.
Noen av drinkene er derfor mikset delvis ferdig på forhånd, i tilfellet Cucumber Spritzer er det bare kullsyren og pynten som gjøres i baren. Preppingen gjøres derfor på det felles kjøkkenet på forhånd. Slik kan også en bar med én til to personer på jobb, håndtere et stort volum med drinker.
Erkan Yelkenci peker på synergien med dette felles preppekjøkkenet. – Når så mye kreativitet samles på ett sted, må det komme mye nytt og spennende ut av det. Siden bartenderne som jobber her, kommer fra veldig kompetitive miljøer, vil det også smitte over på alle, mener han.
Fallhøyden er naturlig nok stor med et så stort lokale, men Erkan er overbevist om at alle de gode kreftene som er samlet i Posthallen, vil trekke i samme retning. Han ser for at de kan nå 250–300 000 bargjester i løpet av et kalenderår, i tillegg kommer eventvirksomheten.
På dagtid skal lokalet nemlig brukes til events. – Det har også en fordel ved at da har vi potensielt 300 bargjester når drinkhuben åpner, smiler Erkan og legger til:
- Det er vinn-vinn, for jeg tenker ikke bare på den økonomiske gevinsten, men også på hva Oslo nå har fått, og ikke minst betydningen Posthallen Drinkhub vil ha for det norske bartendermiljøet.
Magnus Thorseth er kjent for sin tid bak baren på Amerikalinjens Pier 42. og ikke minst alle bragdene han har dratt i land etter 10 år som konkurransebartender. Høydepunktet var å være den norske representanten i World Class 2021.
Han er ikke alene om å være en sterkt profilert bartender i Posthallen. Bak aperitivobaren Red Drop står Tomas Ricciardi, som er en av de mest premierte bartenderne for Norge med Bacardi Legacy, pallplass i World Class og vinner av Negroni Challenge International. Han har i tillegg en rolle som operations manager for Posthallen Drinkhub.
Blendere og tropisk stemning
Bak Tukan står teamet til Yunus Yildiz – kjent fra både Himkok og ikke minst Svanen.
- Tukan er mer en tropisk bar, påpeker han og legger til at Tukan skal være en mye mer avslappet bar enn Svanen, et stort sted hvor folk kommer for å feste og «chille», men at servicen skal være den samme høye.
I drinkene er det altså alltid minst ett tropisk element. En av signaturdrinkene, Lichy, er en leskende kombinasjon av Bacardi, St Germain, lichy, pandan, kokos, lime toppet med kullsyre. En asiatisk-karibisk variasjon over samme tema som agurkspritzen på Seid.
På Tukan er det imidlertid ikke bare signaturdrinker, men også en rekke andre klassiske tropiske drinker. Baren lever derfor opp til målet med Posthallen Drinkhub, nemlig at det knapt er noe (tropisk) som ikke er mulig å få. – Vi har tre blendere, et sjeldent syn i barer i dag, men det gir drinkene en egen karakter, og ikke minst er det et populært innslag, forteller Yunus.
Raskt etter åpning etablerte Mango og mandarin seg som en klar bestselger. I dag er det Aleksandrs Sadovskis og Andreas Ording som kjører blenderne, men når den neste «fuglebaren» i konsernet åpner dørene, Tjeld – en østers og cocktailbar på Tjuvholmen, flytter de to inn der, og deretter overtar andre ansatte, ifølge Yunus.
Posthallen byr også på andre publikumsfrierier i drinkform. Guilty Pleasures er navnet på baren som lager det folk liker aller best. Her trenger gjesten ikke å være flau for å bestille verken Piña Colada eller Sex on the Beach fordi de er selve konseptet. Men alltid laget med en twist og solid bartenderhåndverk i behold.
For dem som ikke vil ha drinker, finnes en ølbar, en vinbar og to «sommelierbord» med et godt utvalg vin i glass fra henholdsvis den gamle og den nye verden.
Eneste kvinnelige barsjef
Helten trenger også mat for å duge, og etter hvert vil så vel barene ha snacks som at Dios Mio har et texicansk matkonsept i regi av Luis Vavik, kjent fra tv med Norsk Grillmester og Master Chef og ambassadør for Campari og Aperol.
– Sammen med moren min Yolanda har jeg laget en meny med moderniserte familieoppskrifter fra vår tid i Texas og Mexico, forklarer Luis. Han forteller at navnet Dios Mio er en drøm han har hatt siden han var ung, og som nå altså kan settes ut i livet.
Dios Mio er også en tequila-, mezcal- og amerikansk whiskybar og her er det Catharina Skårhaug som er barsjef. For øvrig eneste kvinnelige sjefsbartender i Posthallen Drinkhub per nå. Hun jobbet tidligere på Sommerro og Himkok og har til sammen 10 års barerfaring.
– Det er den kreative siden som tiltrekker meg, forklarer hun. Det bruker hun også i konkurranser. I år vant hun Negroni Challenge i Skandinavia og fikk en andreplass i den globale finalen i Milano. Hun lover både vinnerdrinken og andre spennende vrier på negroni på menyen i tiden framover.
For Catharina, eller CT blant venner og kolleger, er en stor fan av bitre drinker. Blant hennes slushkreasjoner er Garibaldi Twist en «crazy» miks av Campari og appelsin selvsagt, men også Sierra Tequila, Cointreau, Licor 43 og tindved. Rene godteriet for den som liker brede og dype smaker som sparker i gang assosiasjonene.
Blant signaturdrinkene er Rabarbra & Hibiscus en type «ranch water», myk aromatisk og lett leskende med balansert syrlighet. Lettdrikkelig, men med en alkoholstyrke på nivå med gin tonic, og uten kullsyre. Etter bare to dager på menyen, ble den barens bestselger.
Når alt det praktiske med kjøkkenet er på plass, vil drinkmenyen også tilpasses matmenyen.
Om ikke texican eller snacks frister, finnes det i Posthallen allerede en biffrestaurant Köd og sushirestaurant S + W som også vil levere mat til gjester som ønsker noe annet.