Torsdag 26. april Antoine Braastad kom til Thon Hotel Kirkenes for å forelese om konjakk. I Restauranten serverte i den forbindelse en fire retters meny inspirert av Braastad konjakk, og annoserte for kvelden i lokalavisa.
”Vi serverer en 4 retters meny inspirert av Braastad Cognac med vin og cognac til maten”, het det i annonsen som inneholdt et foto av hotellets fasade. Annonsen fikk varsellampene til å gløde i Sør-Varanger kommune, som sporenstreks ba Thon Hotel Kirkenes om en forklaring på bruddet på alkohollovens paragraf om forbud for reklame for alkoholholdig drikke.
LES OGSÅ: Hellstrøm granskes
I svaret til kommunen legger hotelldirektør Thomas Hjellestad seg flat.
– Vi har dessverre ikke ansett annonsen i Sør-Varanger Avis som direkte reklame for alkohol. Dog ser vi i etterpåklokskapens lys at den skulle vært formulert på en annen måte. Vi har tenkt at dette var reklame for en temakveld rundt emnet konjakk, og vi har en foreleser fra en aktuell produsent, skriver hotelldirektør Thomas Hjellestad ved Thon Hotel Kirkenes til Sør-Varanger kommune.han i sitt svarbrev til kommunen.
Kommunen har ikke behandlet saken ferdig, opplyser rådmann Bente Larssen til avisa. Thon kjørte totalt tre annonser om konjakkvelden i Sør-Varanger Avis. I den siste ble merkevarenavnet Braastad tatt bort.
LES OGSÅ: EU tvinger fram alkoholreklame